Wat zijn de gevolgen als de leerplicht wordt omgezet in enkel leerrecht?

Leerplicht is de wettelijke verplichting kinderen onderwijs te laten volgen. Wanneer sprake is van de verplichting om dit aan een school te doen, wordt dit schoolplicht genoemd. De leerplicht begint op de eerste dag van de maand na de vijfde verjaardag.

Sinds 1 augustus 2007 geldt de volledige leerplicht tot 18 jaar voor jongeren die geen startkwalificatie hebben gehaald (een diploma op minimaal mbo-niveau 2 of minimaal havo of vwo). Dit wordt ook wel de kwalificatieplicht genoemd. Het doel is om voortijdige schooluitval te bestrijden.

Maar zou het een zinvolle overgang kunnen worden? Het schoolsysteem zou dan misschien ook (helemaal) verandert moeten worden?!
Maar wat zou nou een verbetering kunnen zijn?

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan zouden (nog) meer mensen hun kinderen thuis houden, en helaas in de regel niet primair de mensen die in staat zouden zijn goed thuisonderwijs te geven. Onze samenleving vraagt nu eenmaal om een minimaal ontwikkelingsniveau, en leerplicht hoort daarbij. Anders kun je later schier onmogelijk deel nemen aan de samenleving.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ik vermoed inderdaad dat het een _plicht_ is, geen _recht_ om kwetsbare groepen te beschermen. Stel bv. dat je uit een gezin komt waar het onzin gevonden wordt dat meisjes tot hun 18e naar school moeten, en je ouders en de rest van je sociale omgeving zetten je onder druk , net zolang tot je zelf begint te geloven dat het onzin is ..,, en je "vrijwillig" afziet van je ""recht" op onderwijs ....
tinus1969
8 jaar geleden
@erotisi, wat wil je dan verbeteren? Welk probleem wil JIJ oplossen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Buiten de al genoemde tegens, zou de overheid er dan ook minder of geen geld meer in pompen, waardoor leren onbetaalbaar wordt.
Ook worden veel leerkrachten ontslagen en scholen gesloten.
Bedrijven gaan over de kop, omdat zij niet meer aan geschoold personeel kunnen komen.

Antwoorden (1)

Wanneer er geen leerplicht meer zou zijn, zullen veel meer kinderen geen onderwijs meer volgen. Meer mensen zullen zich zonder hulp niet meer kunnen handhaven in de maatschappij.

In Nederland waren er al " thuiszitters" , ondanks de leerplicht. Een stukje uit een onderzoek uit 2007 :
----In de 31 gemeenten die reageerden met concrete cijfers wonen 2.600.000 inwoners en naar schatting 400.000 leerplichtigen. Als we deze cijfers nemen en het aantal thuiszitters extrapoleren, dan zouden er in heel Nederland tussen de 2200 en 2800 leerplichtigen thuiszitten. Deze aantallen overtroffen de aantallen die bij de Inspectie van het Onderwijs bekend zijn. Reden genoeg om het onderzoek voort te zetten en op nauwkeuriger gegevens te wachten. ----