Ik doe nu vwo maar heb al een havo diploma, ben ik leerplichtig?

Ik heb mijn havo diploma afgelopen jaar gehaald en ben toen zeventien geworden. Dit jaar ben ik begonnen met vwo gaan doen. Heb ik een leerplicht die mij verbiedt te spijbelen (of in geheel van school te gaan) of kan ik gewoon zonder pardon bepaalde lessen niet volgen (of van school gaan)?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.5K
Antoni
4 jaar geleden
Zo maar wegblijven uit de lessen (spijbelen dus) lijkt mij niet aan te raden: docenten zouden zich onnodig zorgen over je kunnen gaan maken en denken misschien dat je wat ernstigs is overkomen. In overleg hoef je misschien bepaalde lessen niet te volgen, maar daarover moet je dus wel van tevoren overleggen. Definitief stoppen met school: daarover moet je ook afspraken maken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In de schoolgids (ook alle scholen voor VO hebben deze, verplicht, ook digitaal) staan precies de regels omschreven over ongeoorloofde afwezigheid. Er moet verplicht een punt zijn: leerlingen die niet meer leerplichtig en kwalificatieplichtig zijn t/m 23 jaar.
Lees dat stukje zou ik zeggen. Zeker weten dat datgene dat jij bedenkt er niet instaat.
Succes, en misschien toch stoppen met het vwo en naar het hbo, desnoods mbo gaan.

Antwoorden (2)

Alhoewel je al wel 17 bent, ben je niet meer leerplichtig, maar nog wel kwalificatieplichtig. Een startkwalificatie is (minimaal) een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger). Je geeft al aan een HAVO diploma te hebben, dus in theorie zou je bepaalde lessen kunnen skippen.
Ik weet alleen niet hoe het schoolreglement daar over denkt. Ook denk ik persoonlijk niet dat het verstandig is.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/leerplicht-en-kwalificatieplicht
4 jaar geleden
vraagBraak1
4 jaar geleden
Volgens mij heeft hij ook geen kwalificatieplichtig. Dit ben je alleen indien je 16 of 17 bent en nog geen startkwalificatie hebt. Havo is een startkwalificatie en daarmee is er geen kwalificatieplichtig. Heb zelfde bron gebruikt als waar jij naar verwijst.
Thecis
4 jaar geleden
@vraagbaak1
Ik geef aan dat er een kwalificatieplicht Is, wat dit inhoudt en vervolgens dat de vraagsteller daar aan voldoet. Mis ik iets misschien?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Gewoon een prima antwoord.
Het schoolreglement heet tegenwoordig een schoolgids, en ja, daar kun je het juiste
antwoord in lezen. Juist om alles duidelijk vast te leggen, moeten scholen deze verplicht
jaarlijks aandragen bij inspectie. Persoonlijk vind ik het ook niet de oplossing, verstandig.
Computoon
4 jaar geleden
Thecis in reactie op Vraagbaak: Ik denk dat de eerste zin van het antwoord van Thecis aan vraagsteller tot de reactie van Vraagbaak heeft geleid.
De desbetreffende zin: "Ahoewel je al wel 17 bent, ben je niet meer leerplichtig, maar nog wel kwalificatieplichtig." En dat klopt niet. Vraagsteller is niet kwalificatieplichtig meer omdat hij een havodiploma heeft.
vraagBraak1
4 jaar geleden
@Computoon Dat is correct, daar kwam mijn reactie vandaan! @Thecis
Nu ik echter goed lees zie ik de derde zin "Je geeft al aan een HAVO diploma te hebben, dus in theorie zou je bepaalde lessen kunnen skippen. ". Dat zou al duidelijk moeten maken dat je het niet zo bedoelde. De 1e zin maakte me alleen in de war ;).
Thecis
4 jaar geleden
@computoon,
Ik bedoelde de eerste zin als algemeen. Iedereen in die leeftijd is kwalificatieplichtig. De vraagsteller ook. Alleen hij voldoet al aan de plicht omdat hij een havo-diploma heeft.
Dus nu is het inderdaad niet meer van toepassing. Ik probeerde dat inderdaad in de zinnen daarna duidelijk te maken. @vraagbaak1
No worries, zo komen we met z'n allen er uit :-)
Je bent niet meer leerplichtig en ook niet meer kwalificatieplichtig.

Je bent echter ingeschreven aan een school. Daar horen rechten en plichten bij. De plichten die volgen uit de voorschriften van de school moet je volgen, dus zul je navraag hiernaar moeten doen of ze moeten opzoeken.

Daarnaast ben je minderjarig en sta je onder gezag van je ouders. Ouders waarderen het over het algemeen - terecht - niet dat hun kind op (zeer) jonge leeftijd van school gaat, ook als het kind niet meer leer- of kwalificatieplichtig is. Aan een havo-diploma zonder verdere opleiding heb je niets voor de arbeidsmarkt, 'nu' zit je nog in de flow van leren en bovendien kun je leren op kosten van de overheid (a.k.a. de belastingbetaler). Voorkomen moet worden dat je een 'drop-out' wordt.
Computoon
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Ook een prima antwoord. De voorschriften vind je dus in de schoolgids.
De opmerking van minderjarig is top! Jij mag je geeneens zelf afmelden op school,
omdat je minderjarig bent.
Thecis
4 jaar geleden
Inderdaad mooi antwoord. +