Ik doe nu vwo maar heb al een havo diploma, ben ik leerplichtig?

Ik heb mijn havo diploma afgelopen jaar gehaald en ben toen zeventien geworden. Dit jaar ben ik begonnen met vwo gaan doen. Heb ik een leerplicht die mij verbiedt te spijbelen (of in geheel van school te gaan) of kan ik gewoon zonder pardon bepaalde lessen niet volgen (of van school gaan)?

Weet jij het antwoord?

/2500

Alhoewel je al wel 17 bent, ben je niet meer leerplichtig, maar nog wel kwalificatieplichtig. Een startkwalificatie is (minimaal) een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger). Je geeft al aan een HAVO diploma te hebben, dus in theorie zou je bepaalde lessen kunnen skippen. Ik weet alleen niet hoe het schoolreglement daar over denkt. Ook denk ik persoonlijk niet dat het verstandig is. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/leerplicht-en-kwalificatieplicht

Je bent niet meer leerplichtig en ook niet meer kwalificatieplichtig. Je bent echter ingeschreven aan een school. Daar horen rechten en plichten bij. De plichten die volgen uit de voorschriften van de school moet je volgen, dus zul je navraag hiernaar moeten doen of ze moeten opzoeken. Daarnaast ben je minderjarig en sta je onder gezag van je ouders. Ouders waarderen het over het algemeen - terecht - niet dat hun kind op (zeer) jonge leeftijd van school gaat, ook als het kind niet meer leer- of kwalificatieplichtig is. Aan een havo-diploma zonder verdere opleiding heb je niets voor de arbeidsmarkt, 'nu' zit je nog in de flow van leren en bovendien kun je leren op kosten van de overheid (a.k.a. de belastingbetaler). Voorkomen moet worden dat je een 'drop-out' wordt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100