Dat zou je moeten navragen op de school. Dit kan overal anders zijn. Soms is het mogelijk om een paar vakken alvast af te sluiten, zodat je het jaar erop minder vakken hebt om eindexamen in te doen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Pientje ik geef geen min, maar dat klopt niet. Elke reguliere school ben je verplicht alle vakken weer te doen, ook die je wel voldoende hebt afgesloten. Alleen als je wordt uitbesteed, kun je vakken laten vallen. Uitbesteden kan alleen bij vavo.
Als je 5 havo nog een keer doet, ben je het jaar ervoor gezakt.
Als je het jaar overdoet, moet je alle vakken weer opnieuw doen. Ook de vakken die je wel voldoende had afgesloten. Alleen de vakken die je eerder had afgerond in havo 4 hoef je natuurlijk niet opnieuw te doen.

Omdat je weer bent ingeschreven bij de reguliere school, moet je weer deelnemen aan alle vakken en bijhorende examens.

Omdat het voor veel leerlingen demotiverend werkt, kun je vragen of jouw school je wil uitbesteden. Je valt dan onder de Rutte regeling. De school bepaalt of ze daarmee instemmen.
Indien akkoord blijf je ingeschreven bij je eigen school. De vakken die je niet hebt gehaald kun je dan opnieuw doen op de vavo.
De vakken die je wel had gehaald, blijven 10 jaar geldig. Indien je de niet gehaalde vakken het jaar erna op de vavo haalt, worden de vakken 'omgeruild' voor een officieel havo diploma.

Kortom, kom of zit je in die situatie, vraag of de school je wilt uitbesteden aan de vavo. Dan hoef je alleen de vakken te doen waarop je gezakt bent.
Na afloop krijg je dan een officieel diploma van de vavo uitgereikt.

https://www.oudersonderwijs.nl/nieuws/gezakt-en-nu/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
MarBet
4 jaar geleden
De vakken waar je geen centraal examen in doet, moet je die ook opnieuw doen? Zoiets maatschappijleer, profielwerkstuk, levensbeschouwing/godsdienst? Ik dacht namelijk van niet...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hallo Marbet, ik lees het nu pas. De meldingen komen nu helemaal niet meer binnen.
In havo 5 doe je alleen de vakken voor je centraal schriftelijk.
Jij hebt het inderdaad over het combinatiecijfer. Daarin zit meestal inderdaad maatschappij, godsdienst, ckv. Omdat je dat afsluit in havo 4 heb je dat sowieso niet meer in havo 5.
Je hoort wel soms dat sommigen in havo 5 nog iets moeten doen voor BSM, maar het grootste deel sluit je ook af in havo 4 en dat deel telt mee.
Het enige dat iedereen wel (vaak maar een half schooljaar) nog verplicht moet doen, waar je geen centraal schriftelijk in doet, is lichamelijke oefening.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
O ja, dat geldt alleen als je weer teruggaat naar de reguliere school natuurlijk.