Kan een werkgever een werknemer verplichten geld voor te schieten voor dienstreizen?

Ik wacht al drie maanden op mijn geld en volgende week is het weer bal. Het betreft honderden euros.

4 jaar geleden
4.5K
tinus1969
4 jaar geleden
En als je weigert op dienstreis te gaan? Wat dan?

Antwoorden (1)

Hier zijn geen vaste regels voor. Dus het is allemaal een kwestie van afspraak. En van redelijkheid.

De werkgever moet zich als een goede werkgever gedragen en de werknemer zich als een goede werknemer.

Dan past het bijv. niet wanneer een werknemer op z'n strepen gaat staan en weigert een dienstreis te maken als hij de daarnee gepaard gaande kosten van 10 euro niet krijgt voorgeschoten.

Maar een goede werkgever wacht ook niet nodeloos lang met het vergoeden van declaraties. Enkele weken is acceptabel maar een maand is wel de max. Het hangt ook af van de hoogte van het bedrag.

Als de werkgever de procedure niet praktisch op orde krijgt, is de optie om te gaan werken met voorschotten die via het salaris worden uitbetaald. Op basis van werkelijke kosten volgt de afrekening. In dat geval is het minder bezwaarlijk als het proces lang(er) duurt.
Computoon