Ja, de wijze van examinering en de diploma's zijn vrijwel gelijk aan die in het reguliere voortgezet onderwijs en hebben dezelfde waarde, volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Voortgezet_algemeen_volwassenenonderwijs.
Antoni
4 jaar geleden
Het ligt eraan met welke reden je de vavo gaat doen.
Word je uitbesteed door het voortgezet onderwijs waar je nu heen gaat of ga je erheen als volwassene om alsnog een vwo-diploma te halen?

Indien het een uitbesteding is, is het diploma precies hetzelfde.
Indien je erheen gaat na het behalen van een diploma (havo) en je wilt nog een vwo-diploma halen, ben je niet uitbesteed. Je ontvangt een gewoon vwo-diploma, maar je hebt bijvoorbeeld geen godsdienst gedaan. (Denk ook aan CKV, BSM...)
Ook dit diploma is rechtsgeldig. Net zoveel waard!

Als je eindexamen doet en zakt, kan de school je uitbesteden aan de vavo. Sommigen scholen noemen het zelfs een detachering.
Je valt zelfs onder de verantwoordelijkheid van het voortgezet onderwijs, waar je staat ingeschreven. Op de vavo doe je dan alleen de vakken over, waarvoor je gezakt bent.
De school voor voortgezet onderwijs moet daarom ook de subsidie van de leerling overdragen aan de vavo. Daardoor staan niet alle scholen te springen om leerlingen over te dragen (kost geld). Sommige scholen doen ronduit moeilijk als je 18 jaar bent. Die leeftijd heb je sowieso als je zakt op het vwo. De school moet hier aan meewerken! Zeker voor 4 vakken!
Rutte heeft dit bedacht. Doel is dat leerlingen niet afhaken zonder diploma.

Indien je je havo-diploma haalt op de school voor voortgezet onderwijs waar je nu zit en daarna de vavo gaat doen, ben je dus niet uitbesteed. Dan moet je wel zelf betalen. Maar nogmaals, dit diploma (vwo) is net zoveel waard als een vwo-diploma van de school waar je nu zit.

Hoop dat het zo duidelijk is.
Ik kan er niet echt een bron bijvoegen, omdat deze twee vormen op de vavo niet zo zwart wit opgesteld staan. Kijk eens bij een vavo in de buurt. Let op het verschil uitbesteden of niet.

Succes!
Trouwens, als je inderdaad terug gaat naar havo en dan vwo gaat doen, vraag dan aan de school waar je nu zit of ze toch de subsidie voor jou kunnen gebruiken, zodat jij kunt stapelen en geen kosten maakt.
Toegevoegd op 03 juni 2019 15:12: tekst