Kan je altijd met een P van de ene ALO naar het tweede studiejaar van een andere ALO?

Mijn zoon haalt dit jaar zijn P op een Academie voor Lichamelijke Opvoeding maar hij wil graag zijn studie vervolgen op een andere ALO. Nu moet hij daar een toelatingstest voor volgen en die heeft hij gedeeltelijk gehaald. Hij kan dus niet starten in het tweede jaar ondanks zijn P.
Hij kan de test herkansen of in het eerste jaar beginnen (met een P voor dit soort van opleiding op zak). Hij kan ook doorgaan bij zijn huidige ALO en dan natuurlijk in het tweede jaar.
Mogen Academies voor Lichamelijke Opvoeding nog vaardigheidstesten uitvoeren om te bepalen of studenten al dan niet geschikt zijn als ze al hun P hebben?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

U zegt dat uw zoon zijn propedeuse heeft gehaald op ALO1. In principe betekent dit dat hij 60 studiepunten heeft behaald.
Klopt dit ook daadwerkelijk? Veel scholen bieden namelijk in het eerste jaar een ander concept aan: een bindend studieadvies.
Om de drempel, de druk van het eerste jaar te verlagen, kan elk instituut de punten zelf bepalen. Met bijvoorbeeld 40 studiepunten mag je dan naar de tweede.
Het is dus belangrijk om weten of uw zoon zijn propedeuse haalt of een bindend studieadvies heeft.
Als hij echt een propedeuse heeft, 60 studiepunten, wordt dit gezien als een diploma. Hiermee kan hij naar de tweede en zelfs naar de eerste van bepaalde universiteiten.
Indien het een bindend studieadvies is, kan het zijn dat hij te weinig punten heeft behaald voor ALO2.
Ik adviseer u (of u zoon zelf) dit goed uit te zoeken.

https://weblog.wur.nl/studiekeuzekind/bindend-studieadvies-mogelijk-niet-halen/

Heel veel succes.