Moet je eerlijk zijn over je huidige salaris bij sollicitatie?

Ok, mijn vraag is dit . Mijn man werkt voor een bedrijf waar hij zeg maar 1500 verdient per maand . Dat is weinig maar omdat hij in het verleden is afgekeurd gedeeltelijk krijgt hij hier een uwv uitkering bovenop van 400 euro , nu heeft hij het niet naar zijn zin bij zijn huidige werkgever en hij wil graag overstappen . Maar natuurlijk wil hij er financieel wel op vooruit gaan . Maar dat betekent dus dat hij meer dan 1900
Zou moeten verdienen bij een nieuwe werkgever en dat zit er met zijn functie niet echt in . Wat is aan te raden , eerlijk zijn dat hij die uwv uitkering krijgt en kijken of ze daar iets mee kunnen ( bij een eerdere werkgever kwamen ze er njet uit omdat mijn man dan uiteindelijk toch hetzelfde blijft verdienen als zij hem meer uurloon geven ) of proberen zoveel er uit te halen zonder vermelding van uitkering..

een jaar geleden
2.3K
ronron1212
een jaar geleden
Hij werkt dus niet fulltime?
Lindabeem
een jaar geleden
Ja hij werkt gewoon fulltime
ronron1212
een jaar geleden
Als hij dus meer gaat verdienen wordt zijn uwv uitkering dus verlaagt
Pieterke
een jaar geleden
Je zult het toch ook aan het UWV moeten melden als je man meer gaat verdienen. Doe je dat niet en het UWV blijft hetzelfde bedrag uitkeren terwijl je man meer is gaan verdienen, dan kom je in grote problemen terecht en moet je geld terug gaan betalen. Wees dus tegen zowel de eventuele nieuwe werkgever als het UWV eerlijk.
Lindabeem
een jaar geleden
Nee de uitkering blijft hetzelfde , en als hij boven de 1900 uitkomt wordt de uitkering stopgezet . Dus zeg hij gaat 1700 verdienen bij de nieuwe werkgever dan krijgt hij 200 van t uwv maar dan schiet hij en eigenlijk de nieuwe werkgever er nix mee op
ronron1212
een jaar geleden
Dus niet nee maar ja hij krijgt bij meer verdienen minder uitkering.
Lindabeem
een jaar geleden
Klopt ik zeg t verkeerd
, zijn salaris blijft dan hetzelfde of het moet zijn dat hij bij zijn nieuwe baas boven de 1900 uitkomt maar dat gaan ze nooit doen in dat veld
tinus1969
een jaar geleden
Sowieso moet hij eerlijk vertellen dat hij een uwv uitkering krijgt.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Voor mij zegt Pieterke het juiste.
Maar je zult men de kost moeten geven die het niet melden.
Daar komen ze later echt wel achter, vroeg of laat ben je aan de beurt.
Lindabeem
een jaar geleden
T uwv vult het salaris aan van mijn man dus als hij meer gaat verdienen betalen ze minder. Daar gaat t ook niet om, het gaat erom of je dit tijdens n sollicitatie moet vermelden
LeonardN
een jaar geleden
@tinus1969
"Sowieso moet hij eerlijk vertellen dat hij een uwv uitkering krijgt." Ik lees hier:
https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wao-uitkering/re-integreren-en-werken-tijdens-mijn-wao
+Werken met een WAO-uitkering
Wat vertel ik over mijn WAO-uitkering?
U hoeft uw werkgever niet te vertellen dat u een WAO-uitkering heeft. Niet tijdens uw sollicitatie en niet daarna. Maar het kan soms handig zijn om dit wel te doen. Er zijn voor de werkgever namelijk voordelen en regelingen, als hij u aanneemt. Weet u niet zeker wat u wilt vertellen? Bespreek dit dan met uw arbeidsdeskundige.
HeerVoldemort
een jaar geleden
Vragen ze om een loonstrook? Dat mag je weigeren. Maar je kan hem ook inscannen, aanpassen naar het salaris wat je graag zou willen krijgen (hou het realistisch)en die scan overleggen aan een nieuwe werkgever "Kijk, dit is wat ik nu verdien." Klaar, hoef je niet te onderhandelen hoef je alleen maar te zeggen: "Ik wil er niet op achteruit gaan."

Antwoorden (2)

Nee, je bent niet verplicht om je huidige salaris te vermelden als je solliciteert. Je kunt melden wat je zou willen verdienen in je nieuwe baan, en dan onderhandelen. Maar als je nu al fulltime werkt, in een niet al te hoog betaalde baan, dan is het niet realistisch - denk ik - om te verwachten dat je in je nieuwe baan meer dan € 400 extra kunt vragen, een kwart meer salaris dan je nu hebt?!! Dus om op die € 1900 uit te komen zul je toch een aanvullende uitkering nodig hebben. En fantastisch toch, dat dat mogelijk is?
Verder ben je ook niet verplicht om bij je nieuwe werkgever te melden dat je een gedeeltelijke aanvullende uitkering ontvangt - als je ziekte of handicap geen invloed heeft op je functioneren in je baan hoef je dat helemaal niet te vermelden, heeft je werkgever er niets mee te maken.
een jaar geleden
Juridisch gezien hoef je niet te vertellen dat je in de WAO zit en ook niet wat je huidige salaris is. Maar veel werkgevers vragen een salarisstrook van de vorige werkgever en natuurlijk kun je dat weigeren, maar de kans op de nieuwe baan neemt dan wel enorm af. Een een werkgever die een WAO-er in dienst neemt kan een no risk polis afsluiten, dus mijn advies is om altijd eerlijk naar een nieuwe werkgever te zijn.

Het is ook zo dat als jouw beperking van invloed is of kan zijn op de nieuwe functie, je dit moet melden ook als de nieuwe werkgever er niet expliciet naar vraagt. Solliciteer je op de functie van piloot terwijl je aan 1 oog blind bent, dan moet je dat melden (en ja, ik snap dat een piloot vooraf getest wordt, het gaat om het voorbeeld). Ook is het zo dat als je door de aandoening/beperking ziek wordt en je hebt deze aandoening niet gemeld, dat de werkgever geen plicht heeft om het loon door te betalen.
paulus811
een jaar geleden