Mag je er zelf voor kiezen om te doubleren?

Ik zit nu in havo 4 met een NG profiel + wisb, aardrijkskunde en duits. Nu heb ik een hekel aan aardrijkskunde en kan ik ook geen Duits. Ik heb dus de verkeerde keuze gemaakt. Ikzelf zou het jaar graag opnieuw willen doen en een nieuwe keuze maken (dit is mogelijk op mijn school) maar ik sta wel voldoendes op aardrijkskunde en duits (6.1 en 5,8) bij aardrijkskunde komt dit door de naaste toetsen maar die heb je niet in je examenjaar (met alleen de toetsen de meetellen volgend jaar sta ik een 4,9). Op de rest van de vakken sta ik wisselend tussen de 5,7 en 6,7. Mag ik er zelf voor kiezen om te doubleren als mijn ouders mee in stemmen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
Antoni
5 jaar geleden
Heb je op jouw school geen studie-adviseur die je over dit soort zaken kan adviseren? Ik zou dat nagaan en met hem of haar een afspraak maken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Elinek, doubleren lijkt mij geen slechte keuze. Je schrijft dat het op jouw school mogelijk is, dus wat houdt jouw tegen? Weten jouw ouders nog nergens van?
Je hebt een hekel aan aardrijkskunde, daar ga je dus een ander vak voor kiezen.
Je kent ook geen Duits en je andere cijfers zijn ook niet echt om over naar huis te schrijven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mijn ouders staan achter mij en denken ook dat het slimmer is voor mij. Ik heb nu dus de standaard vakken als Engels Nederlands met dus scheikunde biologie en wiskundeB. In overleg met mijn coach ga ik nu kijken of het mogelijk is om het jaar nogmaals te doen met de vakken nlt en wisD
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als docenten jouw cijfers zien en daarnaast is er de vraag is of je je wel echt inzet, genoeg tijd aan huiswerk besteedt, lijkt me de terechte keuze: doubleren.
Vraag is welke vakken je houdt en welke je ervoor in de plaats kiest, daarvoor heb je een mentor of studie-adviseur nodig. Te doen:
1) je kiest voor doubleren
2) spreken met / toestemming van ouders voor doubleren
3) gesprek met mentor/studie-adviseur en
4) officieel toestemming krijgen, omdat je met deze cijfers niet ver zult komen. Dit is geen basis om de HAVO af te ronden op een beetje goede manier met een minimum aan onvoldoendes. Als je er zo uitkomt op dezelfde school, heb je nog geluk ook.
Weet wel, Elinek, een tweede keer hetzelfde leerjaar is niet achterover leunen, maar juist extra tijd om die onvoldoendes op te krikken of zo mogelijk helemaal weg te werken. Niet te vergeten de twee vervangende vakken, waar je ook goed moet opletten van begin af aan. Iedereen kan verkeerd kiezen, leg het goed uit waarom je wilt veranderen en doubleren.
Succes hoor Elinek! Toestemming ouder is nodig. Toestemming school ook, lijkt geen gek idee en als je in samenspraak met zowel school als ouders tot het goede besluit komt. Vakken en haalbaarheid Alleen in samenspraak (toestemming ouders) en in overleg met school
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Elinek, als je natuurkunde? en wiskunde d kiest, heb je een prachtig sterk pakket!
Heerlijk zo'n exacte dame!
Kijk wel of je inderdaad genoeg vreemde talen hebt bij deze constructie.
Wat fijn dat jouw ouders achter je staan, nu nog er voor gaan! Succes!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nlt zie ik nu (natuur, leven en technologie) geweldig!

Antwoorden (2)

Als de cijfers voldoende zijn om hem/haar over te laten gaan naar het volgende jaar, zal geen enkele middelbare school zo maar een leerling het jaar over laten doen. Daar moeten dan wel heel speciale redenen voor zijn. Ik vermoed dat een school een leerling niet zal laten doubleren als deze een hekel heeft aan bepaalde vakken. Vrijwel iedere leerling heeft favoriete vakken en vakken die hij minder leuk vindt.

Wat je nu wil, zal je dus allemaal alleen in overleg met de school kunnen bereiken, maar ik geef je weinig kans. Misschien is een alternatief dat je in de zomervakantie (of al vanaf nu) de lesstof van twee andere vakken inhaalt, daarna naar de vijfde klas kan gaan net als je klasgenoten, en dan alsnog examen kan doen in die andere twee vakken.

Besef ook dat terechtkomen in een nieuwe klas in je nieuwe jaar stressvol is. Dat is niet altijd aan te raden.
Antoni
5 jaar geleden
Je mag zeker doubleren (eigen keuze).
Maar,
Scholen willen dat leerlingen snel doorstromen en zo een diploma halen. Scholen hebben door ervaring geleerd dat sommige leerlingen uiteindelijk geen diploma halen. De wet wil ook dat leerlingen met 18 jaar een diploma op zak hebben.
Jouw profiel NG is een profiel waar je veel kanten mee op kunt. Wil je het profiel veranderen of alleen de keuzevakken? De vakken waar je nu mee dealt, zijn namelijk keuzevakken. Stel dat je aardrijkskunde ruilt voor natuurkunde en Duits voor Engels, dan kun je na havo uit meer opleidingen kiezen. Dan is zo'n doublure positief.
Kijk je naar je cijfers, dan zijn deze redelijk, in ieder geval niet sterk. Dan kan doubleren ook positief zijn.
Kortom, doe het alleen als je voor de vervolgopleiding een ander pakket nodig hebt (met name natuurkunde en Engels). Wil je bijvoorbeeld een kant op waar je genoeg hebt aan een C&M of economie, zou ik volgend jaar nog even bikkelen. Je weet ook niet of een ander vak je ligt.

Bespreek het goed met school en thuis. Je hebt nog een paar maanden om te beslissen.

Succes!