Nee, want dan is die school niet bijzonder meer. Een bijzondere school heeft bepaalde doelstellingen, die ook een bepaald publiek trekt. Soms moet je een kind niet toelaten omdat de school een bepaald karakter heeft en het kind daarin niet past. Dit is niet goed voor het kind, maar ook niet voor de school.
Dit is geen discriminatie, juist niet. Omdat we in een vrij land leven kunnen we zoveel verschillende scholen met verschillende doelstellingen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En toch subsidies krijgen die betaald worden door mensen die buiten die groep vallen wat een onzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want zo'n school is er niet zomaar. Ze zijn voor kinderen b.v. met een handicap of een andere tekortkoming hard nodig en daarom krijgen ze subsidie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@hersencel: Elke school krijgt een subsidie gebaseerd op het aantal kinderen dat er zit. Als een school een kind weigert krijgt de school direct minder geld (voor dat ene kind).
Die subsidie moet je feitelijk zien als een aan de OUDERS betaald geld voor het verplicht laten volgen van school. Echter, om te voorkomen dat de ouders dat geld NIET voor schoolgaan gebruiken wordt het rechtstreeks uitbetaald aan de school waar het kind staat ingeschreven.
Daarmee maakt het voor het totaal uit te betalen subsidie bedrag niets uit op welke school een kind wordt ingeschreven. Het subsidie bedrag is nl. "het totaal aantal schoolgaande kinderen" maal "het bedrag per kind" en dat ongeacht voor welke school de ouders kiezen. ps. de ouders die voor bv montessori onderwijs kiezen of voor de vrije school (rudolf Steiner) betalen ook voor het openbaar onderwijs en dus ook omgekeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
puntkomma, bijzonder onderwijs is iets anders dan speciaal onderwijs. Daar ben je mee in de war.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Skusme, je hebt gelijk. Kan je mij het verschil uitleggen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijzonder onderwijs is onderwijs met een religieuze grondslag. Speciaal onderwijs is onderwijs dat speciaal is toegerust voor onderwijs aan kinderen met een bepaalde handicap of stoornis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OK bedankt. Ik denk dat en bijzonder en speciaal onderwijs allebei bestaansrecht hebben in dit land.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanzelfsprekend.

Andere antwoorden (5)

Lijkt mij wel anders is het een of andere vorm van discriminatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moet wel mogelijk zijn. Als ze de faciliteiten er niet voor hebben om de leerling te ondersteunen... Overigens is de min niet van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het blijft discriminatie. En dat mag niet in dit land, grondwet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't Is toch ook geen discriminatie wanneer ik jou niet aan neem maar persoon nr 2 omdat die beter aansluit bij het team van het bedrijf?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar dat heeft niks te maken met opleiding waar iedereen gelijk is. Jouw voorbeeld is het bedrijfsleven waar men vaak draait om het goedkoopste binnen te halen, dus een andere markt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar wanneer ze iemand één-op-één moeten lesgeven omdat dit met zijn / haar handicap noodzakelijk is. En dit is niet mogelijk. Heeft het dan nut om iemand aan te nemen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rick: een bijzondere school heeft niets met handicap te maken, maar wel met levensovertuiging.
Een minimum vereiste is wel dat het kind en de ouders de grondslag van de school erkennen en mee accoord gaan.
Dus vooraf beloven deze grondslag NIET ter discussie te stellen en tevens de regels van de school accepteren.
Daarnaast dient een kind uiteraard het niveau te hebben dat de school eist. Per slot kan een kind met vmbo advies niet zomaar toegelaten worden op een categoraal gymnasium (ook dat zijn vaak bijzondere scholen) terwijl een VMBO weer een kind met gymnasium advies kan weigeren.
Ander, ook een soort van bijzonder onderwijs, het leonardo onderwijs, eist weer een iq test waarbij de score 130+ moet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanuit mijn vakgebied, het basisonderwijs, kan ik daarover het volgende vertellen:

Wanneer het bijzonder onderwijs leerlingen mag weigeren, ligt het gevaar op de loer dat dit gebeurt op gronden die niets met de grondslag van de school te maken hebben.

Zo mag het bijzonder onderwijs kinderen weigeren omdat ze bv vol zitten. Ook kinderen met een taalachterstand mogen geweigerd worden.
Je krijgt dan een situatie waarin het openbaar onderwijs
bomvol komt te zitten, bovendien met relatief veel kinderen met een leerachterstand of andere leerproblemen.

Daarom ben ik voor afschaffing van de vrijheid voor bijzonder onderwijs om kinderen te mogen weigeren.

Ter toelichting:
Ik ben 10 jaar coordinator geweest van de zgn 'schakelklassen' (kinderen uit het buitenland die bij ons in een jaar tijd Nederlands leerden spreken, lezen en schrijven)
Aan het einde van die periode moesten deze kinderen uitstromen naar een school bij hun in de buurt.
Dit was altijd een enorme zoektocht naar een school.
Het bijzonder onderwijs weigerde vrijwel altijd om dit soort kinderen op te nemen. Al waren deze kinderen van dezelfde religieuze achtergrond, het bijzonder onderwijs had er nooit trek in. Uiteindelijk moesten ze dan toch naar een openbare school, soms zelfs met een busje omdat deze school een eind uit de buurt lag.
Te gek voor woorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij betreft mogen ze als regel stellen dat leerlingen en hun ouders de grondslag van de school moeten accepteren en respecteren, maar daar houdt het wat mij betreft ook op. Dus niet leerlingen weigeren omdat ze een andere etnische, culturele of religieuze achtergrond hebben, of vanwege ras, seksuele voorkeur etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker!

Een katholieke school ( zijn die er nog? ) of christelijke school of islamitische school moet alle kinderen toelaten.

Natuurlijk moeten de ouders van die kinderen dan niet gaan zeuren over het godsdienstonderwijs wat op die school gegeven wordt. Of over alles wat met de "bijzonderheid" van die school te maken heeft.
Dus bijwonen van missen, voorbereiding van communie, dragen van hoofdoek etc.

Stel:
Ik ben katholiek en trouw met een islamiet.
Wij weten nog niet hoe wij ons kind willen opvoeden qua godsdienst. Dan zou het toch te zot zijn als ons kind niet terecht kan op een katholieke school en ook niet op een islamitische school?