Moeten bijzondere scholen in Nederland verplicht worden alle leerlingen toe te laten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, want dan is die school niet bijzonder meer. Een bijzondere school heeft bepaalde doelstellingen, die ook een bepaald publiek trekt. Soms moet je een kind niet toelaten omdat de school een bepaald karakter heeft en het kind daarin niet past. Dit is niet goed voor het kind, maar ook niet voor de school. Dit is geen discriminatie, juist niet. Omdat we in een vrij land leven kunnen we zoveel verschillende scholen met verschillende doelstellingen hebben.

Lijkt mij wel anders is het een of andere vorm van discriminatie.

Een minimum vereiste is wel dat het kind en de ouders de grondslag van de school erkennen en mee accoord gaan. Dus vooraf beloven deze grondslag NIET ter discussie te stellen en tevens de regels van de school accepteren. Daarnaast dient een kind uiteraard het niveau te hebben dat de school eist. Per slot kan een kind met vmbo advies niet zomaar toegelaten worden op een categoraal gymnasium (ook dat zijn vaak bijzondere scholen) terwijl een VMBO weer een kind met gymnasium advies kan weigeren. Ander, ook een soort van bijzonder onderwijs, het leonardo onderwijs, eist weer een iq test waarbij de score 130+ moet zijn.

Vanuit mijn vakgebied, het basisonderwijs, kan ik daarover het volgende vertellen: Wanneer het bijzonder onderwijs leerlingen mag weigeren, ligt het gevaar op de loer dat dit gebeurt op gronden die niets met de grondslag van de school te maken hebben. Zo mag het bijzonder onderwijs kinderen weigeren omdat ze bv vol zitten. Ook kinderen met een taalachterstand mogen geweigerd worden. Je krijgt dan een situatie waarin het openbaar onderwijs bomvol komt te zitten, bovendien met relatief veel kinderen met een leerachterstand of andere leerproblemen. Daarom ben ik voor afschaffing van de vrijheid voor bijzonder onderwijs om kinderen te mogen weigeren. Ter toelichting: Ik ben 10 jaar coordinator geweest van de zgn 'schakelklassen' (kinderen uit het buitenland die bij ons in een jaar tijd Nederlands leerden spreken, lezen en schrijven) Aan het einde van die periode moesten deze kinderen uitstromen naar een school bij hun in de buurt. Dit was altijd een enorme zoektocht naar een school. Het bijzonder onderwijs weigerde vrijwel altijd om dit soort kinderen op te nemen. Al waren deze kinderen van dezelfde religieuze achtergrond, het bijzonder onderwijs had er nooit trek in. Uiteindelijk moesten ze dan toch naar een openbare school, soms zelfs met een busje omdat deze school een eind uit de buurt lag. Te gek voor woorden.

Wat mij betreft mogen ze als regel stellen dat leerlingen en hun ouders de grondslag van de school moeten accepteren en respecteren, maar daar houdt het wat mij betreft ook op. Dus niet leerlingen weigeren omdat ze een andere etnische, culturele of religieuze achtergrond hebben, of vanwege ras, seksuele voorkeur etc.

Ja zeker! Een katholieke school ( zijn die er nog? ) of christelijke school of islamitische school moet alle kinderen toelaten. Natuurlijk moeten de ouders van die kinderen dan niet gaan zeuren over het godsdienstonderwijs wat op die school gegeven wordt. Of over alles wat met de "bijzonderheid" van die school te maken heeft. Dus bijwonen van missen, voorbereiding van communie, dragen van hoofdoek etc. Stel: Ik ben katholiek en trouw met een islamiet. Wij weten nog niet hoe wij ons kind willen opvoeden qua godsdienst. Dan zou het toch te zot zijn als ons kind niet terecht kan op een katholieke school en ook niet op een islamitische school?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100