Wat zijn al de eisen om geneeskunde te kunnen studeren in Nederland?

De eisen voor elk universiteit. Of kan je van een caribisch programma transferen in een universiteit? Kan je misschien van nederland tranferen naar america?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K
Amadea
5 jaar geleden
Volgens mij is een diploma VWO met als gemiddeld cijfer een acht vereist, waaronder voor de vakken natuurkunde en biologie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@jade1705, bedoel je misschien transfereren?
Het lesprogramma op internationaal niveau omzetten?
Erna55
5 jaar geleden
@Jade1705 : Heb je de middelbare school in Nederland of in een buitenland gevolgd ?
Antoni
5 jaar geleden
DUO (de Dienst Uitvoering Onderwijs) in Groningen kan je informeren over het omzetten van buitenlandse diploma's naar Nederlandse, of andersom, mocht dat je bedoeling zijn. Kijk op https://www.duo.nl/particulier/ voor meer informatie.
tinus1969
5 jaar geleden
Studeer je nu al Geneeskunde? Zoja, waar? Zonee, wat voor diploma heb je dan al?

Antwoorden (1)

De opleiding geneeskunde duurt in Nederland zes jaar en is opgebouwd uit een bachelor van drie jaar en een master van drie jaar. In deze zes jaar wordt de student aan de universiteit opgeleid tot een medisch expert volgens het “Raamplan Artsenopleiding”. Na deze zes jaar is de student een basisarts. Om specialist (chirurg, cardioloog, etc.) of huisarts te worden moet je verder studeren. Dit is dan gewoon betaald werk/studie en kan nog minstens drie tot zes jaar duren.
De eisen om toegelaten te worden tot de opleiding geneeskunde aan een Nederlandse universiteit zijn het hebben van het
Vwo-diploma met het juiste instroomprofiel.
Natuur en Gezondheid met natuurkunde
Natuur en Techniek met biologie
Zowel wiskunde A als B geven toegang.
Het einddiploma van HBO of WO geeft ook toegang tot de studie geneeskunde aan de universiteit. Een vereiste is dan dat de student de vakken natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde op VWO-niveau heeft.
https://www.youchooz.nl/opleidingen/geneeskunde/eisen-toelating
Dit geldt voor alle Nederlandse universiteiten waar men geneeskunde kan studeren.
De voorselectie bij Amerikaanse universiteiten is bijzonder streng.
Ongeacht je Nederlandse diploma’s en vooropleiding moet je nog verschillende toelatingstesten doen om aangenomen te worden aan een Amerikaanse universiteit. Amerika neemt trouwens zeer zelden buitenlandse studenten geneeskunde aan.

Met het Caribisch programma bedoelt u waarschijnlijk de studie aan de Amerikaanse Universiteit van het Caribisch gebied. De school of Medicine (AUC) op St. Maarten.
Geen enkele niet-Nederlandse opleiding is automatisch in te wisselen voor een opleiding aan een Nederlands opleidingsinstituut. Men zal dus ook de opleiding aan de AUC op St. Maarten altijd moeten laten toetsen door bv de faculteit van de Nederlandse universiteit waar men zich wil laten inschrijven.
Toegevoegd op 28 oktober 2018 11:03: bron