Kan je met een academische propedeuse in de rechten (geen post-propedeuse) werk vinden als bediende?

Ik studeer aan de open universiteit, studierichting rechten. Ik ben 22 en heb mijn propedeuse in de rechten afgelopen zomer gehaald. Ik wil graag aan het werk in de administratieve sector als bediende. Dat ik met een propedeuse in de rechten geen magistraat kan worden, dat begrijp ik zelf ook wel. Echter wil ik niet tot 25 jaar aan mijn bachelor werken en dan tot 27 aan mijn master. Ik wil aan het werk met mijn academische propedeuse in de rechten. Omdat ik toch wel de basis van het recht in die propedeuse heb meegekregen. Ik ben van mezelf al erg taalvaardig en geniet erg veel van kennisgaring. Toch vind ik 22 een leeftijd om te beginnen werken en aan mijn leven te bouwen. Eeuwig studeren is ook niet alles. Kan ik met mijn universitaire propedeuse van de Open Universiteit een baan in de administratieve sector vinden? Het getuigt toch wel van enig kunnen. Ik ben ook geen schoolverlater zonder een enkel diploma. Ik kan toch enkele waardevolle certificaten voorleggen. Zo heb ik een universitaire toegangsproef in België met vrucht doorlopen alvorens ik uiteindelijk mezelf ingeschreven heb bij de OU, rechten. Wat zijn mijn kansen om een degelijke job op de arbeidsmarkt te vinden met deze universitaire propedeuse in de rechten en een stevig pakket aan motivatie en taalvaardigheid? Is het mogelijk om als bediende aan het werk te gaan of zullen enkel arbeiderssectoren voor mij opengaan? Ik ben namelijk niet erg handig. Ik ben eerder intellectueel aangelegd dan manueel bedreven. Dank

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

De kans is groot dat werkgevers jouw kwaliteiten niet goed kunnen beoordelen, omdat je min of meer tussen servet en tafellaken valt. Je bent niet volledig academisch opgeleid, maar hebt tegelijk méér dan de middelbare school afgerond.

Werk als juridisch medewerker lijkt mij eerlijk gezegd wel mogelijk, vooral omdat die functie zowel geschikt is voor laagopgeleiden als hoogopgeleiden, omdat de inhoud van de functie verschilt per organisatie. Op https://www.nationaleberoepengids.nl/Juridisch_Medewerker vind je informatie over dit beroep. Die is wel gericht op Nederlandse werkzoekenden, maar misschien vind je er toch wat handige informatie.

Het is dus afhankelijk van de specifieke functie of vacature die je vindt of jij er niet te hoog of te laag voor bent opgeleid. Mogelijk vind je een baan die je op eigen initiatief interessanter of uitdagender kan maken: laat je meerderen gewoon zien wat je allemaal (nog meer) kan, en dan zijn er allerlei kansen en mogelijkheden.
Antoni
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hallo,
bedankt voor uw antwoord.
Zou het wel een verschil maken dat ik mijn propedeuse rechten aan een universiteit behaald heb en niet aan een hogeschool? Ik kan me toch voorstellen dat de propedeuse rechten aan de open universiteit toch wel enige waarde heeft? Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn om in een bank aan het werk te gaan met mijn propedeuse rechten van de universiteit?
Ik lees wel veel over HBO-propedeuses maar niets over universitaire propedeuses. Ik heb mijn voortraject ( propedeuse ) in België afgerond maar wel voor het Nederlands recht. Ik wil dus wel gewoon in Nederland gaan werken. Het zou echt een enorm streefdoel van me zijn om voor mijn 23ste aan het werk te kunnen in een degelijke baan. Door foute keuzes heb ik al enkele jaren van mijn leven verkwist en ik wil nu echt wel een waardevolle wending geven aan mijn leven. Aan het werk kunnen is daarbij essentieel. Mij was verteld dat ik inderdaad niet volledig universitair geschoold zou zijn, maar wel gedeeltelijk?
Antoni
5 jaar geleden
Wat jouw mogelijkheden en kansen zijn is afhankelijk van de potentiële werkgevers die je ontmoet. Belangrijk voor je sollicitaties is dus een goed opgesteld curriculum vitae waarin je duidelijk aangeeft wat je allemaal hebt bereikt en wat je allemaal kan. Een universitaire propedeuse maakt op veel mensen meer indruk dan een HBO-propedeuse, dat klopt. Overigens zal je waarschijnlijk in sollicitatiegesprekken geregeld de vraag krijgen waarom je niet je universitaire studie hebt afgerond. Bereid van tevoren een goed en gemotiveerd antwoord op die vraag voor, zo raad ik je aan. Succes!