Welk pad moet je vanuit VMBO 3e kader volgen om dokter te worden?

ik ben 16 jaar ik zit in het vmbo 3e klas kader , ik heb op internet gezin dat je moet vwo opleiding halen om dokter te worden.
ik wil weten of het waar is. en ik wil graag weten welke opleidingen moet ik halen en volgen om dokter te worden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
10.5K
TurfGraver
5 jaar geleden
Hier wat info:
https://universitaire.bachelors.nl/faq/ik-wil-dokter-worden/
LeonardN
5 jaar geleden
Je zou dan daarna idd VMBO-TL>HAVO>VWO>Universiteit moeten doen.
Wellicht is er ook een manier om het via MBO>HBO>Uni te doen.

Antwoorden (2)

Je moet inderdaad eerst VWO halen, met een exact profiel. (Natuur & Gezondheid met Natuurkunde of Natuur & Techniek met Biologie en Wiskunde).
Dan hopen dat je uitgeloot wordt voor de universitaire studie geneeskunde. De studie duurt in principe 6 jaar (3 jaar bachelor en 3 jaar master). Als je dat gehaald hebt, ben je basisarts.
Wil je je specialiseren tot huisarts, oogarts, of wat voor arts dan ook dan moet je verder studeren.

Om van vmbo-kader naar vwo te komen is een ongebruikelijke leerweg. Want na vmbo-kader kun je naar een middenkaderopleiding of een vakopleiding volgen in het mbo.

Je zou dan eerst via vmbo-kader naar vmbo-t moeten zien te komen, vanaf daar naar de havo (wat mogelijk als je in vmbo-t wiskunde hebt en een tweede moderne taal. Omdat je dokter wil worden zul je, om van vmbo-t naar havo te gaan ook natuurkunde en scheikunde moeten hebben in het examenpakket of natuurkunde, scheikunde en biologie) Verder heb je een positief advies nodig op vmbo-t on naar havo te mogen. En een voldoende voor de vakken uit het profiel dat je wil volgen.

Goed, stel dat dit allemaal lukt en dat je met het juiste profiel vanuit vmbo-t naar havo kunt. Dan slagen voor havo en vervolgens met hetzelfde profiel van havo-5 naar vwo-5. Slagen in vwo-6 en dan hopelijk uitgekozen worden voor de universitaire studie geneeskunde.

Je ziet al dat dit erg lang gaat duren en heel realistisch is het niet.
Computoon
5 jaar geleden
Ivana
5 jaar geleden
@Shaam. Misschien kan je, als je graag in de medische sector zit, een opleiding tot verpleger volgen. Dat is denk ik wel haalbaar. Dat geeft minstens zo veel voldoening. Van daaruit kan je dan in de praktijk doorstromen naar hoofdverpleegkundige. Een heel gewaardeerd beroep.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Waarom zou dit niet realistisch zijn? Er zijn genoeg voorbeelden, dus hoop dat deze persoon er voor gegaan is, want waar een wil is is een weg. Er zijn mensen van basis opgeklommen tot rechten. En ook in de geneeskunde zie ik vele voorbeelden. Ga ervoor!
Het andere antwoord biedt één route aan. Er is nog een andere:

- Met een diploma van kader ben je wettelijk toelaatbaar op de meeste mbo-4 opleidingen. Kies er één binnen je beroepsveld, bijvoorbeeld verpleegkunde.
- Haal op het hbo je propedeuse.
- Doe toelatingsexamen voor geneeskunde. Je kan hier alleen "onderuit" komen wanneer je kan aantonen dat je over voldoende kennis beschikt. Dit wordt moeilijk om aannemelijk te maken.

ECHTER: Bedenk goed of je thuishoort op de universiteit. De universiteit is het niveau na het vwo. Het sluit qua niveau dus ook aan bij het vwo. Stel jezelf de vraag of je nu vwo zou kunnen doen. Als je dat nu niet kan, waarom zou het over vier of vijf jaar wel kunnen? Je zal bij geneeskunde voor je tentamens boek van 1000 bladzijden of meer uit je hoofd moeten kennen, vaak zijn deze in het Engels geschreven.