Mag school mij laten betalen om niet mee te gaan op schoolreis?

Mijn school heeft iedere jaar voorde vijfde klas een buitenlandse schoolreis. Ik en mijn vrienden gaan niet mee, omdat we aan het sparen zijn om met zn 3en op vakantie te gaan en dus niet ok nog een week met school kunnen betalen. Nu wilt school dat we 75 euro de man betalen voor een thuisblijver programma (terwijl ik liever gewoon les heb).

Mag school mij 75 euro laten betalen omdat ik niet mee ga op buintenlandse schoolreis?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.3K
LeonardN
5 jaar geleden
Volgens mij stel je de vraag ietwat krom. Je moet niet betalen voor het "niet meegaan", maar voor het alternatief (het thuisblijfprogramma). De school mag wel een bijdrage vragen, maar die moet vrijwillig zijn. Dus hoef je niet te betalen.

Het beste antwoord

Nee

http://leerplichtwegwijzer.nl/veelgestelde-vragen/

School kan je wel verplichten op schoolreisje te gaan, maar dan is een bijdrage niet verplicht:
--
Nee, dat hoeft niet. De school kan een schoolreis verplicht stellen, maar moet hierbij wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Als eerste moet de school duidelijk aan de ouders hebben gecommuniceerd dat leerlingen verplicht zijn om aan de schoolreis deel te nemen. De schoolreis wordt dan onderdeel van het lesprogramma. En voor het lesprogramma hoeft u niet betalen. Deelname is dan niet afhankelijk van een financiële bijdrage van de ouders. (Zie voor meer informatie ook ‘Moet ik de ouderbijdrage betalen?’) Met andere woorden: als u voor het schoolreisje moet betalen zodat uw kind mee kan, dan kan het schoolreisje niet verplicht zijn.

De school moet kinderen die niet meegaan een alternatief programma aanbieden. Realiseert u zich wel dat het voor uw kind wel plezierig is mee te gaan met het schoolreisje of het schoolkamp met zijn klasgenoten. Voor kinderen zijn dit vaak de hoogtepunten van het jaar.
--
---
Andere gebruikte namen voor vrijwillige ouderbijdrage
Andere termen voor ‘vrijwillige ouderbijdrage’ zijn ouderbijdrage, leerlingbijdrage of schoolfondsbijdrage. Ook maken scholen vaak een onderscheid tussen ‘ouderbijdrage’ en een ‘bijdrage voor een specifiek doel’, bijvoorbeeld een ----werkweek-----. Soms wordt daarbij de suggestie gewekt dat het ene vrijwillig is en het andere niet, maar al deze bijdragen zijn ----vrijwillig---- en vallen onder het begrip ouderbijdrage.
---
Toegevoegd op 16 augustus 2018 22:04: bron, tekst
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Volgens mij gaat dat verhaal over de basisschool.
LeonardN
5 jaar geleden
Waar maak je dat uit op? Ik wist het niet zeker, maar er staat nergens dat dit over de basisschool gaat, er staan wel allerlei dingen die van toepassing zijn op middelbare scholieren.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Plus !
Het is ook logisch.
Voor het schoolprogramma is al betaald via andere wegen. De extra's (=schoolreisje) kunnen extra kosten opleveren, welke op de een-of-andere manier betaald moet worden (=bijdrage voor de schoolreis)
Wil je niets extra, dan hoef je ook niet extra te betalen.