Mag mijn werkgever mij verplichten om extra te werken in de vakantie?

Ik werk bij een supermarkt- en de shool vakanties komen er al heel snel aan. Maar van mijn werkgever ben ik VERPLICHT om EXTRA te werken in de vakantie- is dit werkelijk zo? Dat ik verplicht ben om extra te werken? Lijkt mij sterk.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Lees je contract eens na, de kleine lettertjes ook.
Meestal is het zo dat je moet inspringen als dat nodig is. Iets dat bij ziekte of ontslag (onverwacht) gebeurt. In de vakantietijd is het wel meestal wel te overzien, dus daarvoor zou ik even zoeken in je contract. Of als iemand anders ineens niet komt opdagen, dat is ook onverwacht.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Veronderstel, dat jij straks op vakantie wil en jouw werkgever zegt: "Sorry maar ik heb geen personeel dus moet ik jouw vakantie intrekken," Dan zou je blij zijn dat je nog collegae hebt die bereid zijn om met elkaar de vakantie periode door te komen. Als jij je verder in dit bedrijf wil profileren mag enige flexibiliteit toch van je worden verwacht.
Dit is geen antwoord op je vraag maar een advies om te overwegen.
LeonardN
5 jaar geleden
Lijkt me dat de werkgever bluft. Hoe werk je daar? Wat voor contract heb je getekend?

Antwoorden (1)

ligt er aan of je een 0 uren contract hebt of niet. als je 24 uur hebt moet je die 24 natuurlijk vol maken. maar als je 0 uren hebt betekent dat je wordt uit betaalt voor de uren die je betaald hebt. met een 0 uren contract kunnen ze je ook nooit dwingen om meer te werken. maar ze kunnen er wel van uit gaan want in hun ogen heb je toch niks meer te doen. het is natuurlijk wel zo dat je collega's ook niet altijd kunnen werken en ook graag op vakantie willen en dat er dan uren open blijven staan. maar als het er op aan komt ben je niks verplicht ze geven je dan alleen minder snel een contract verlening.