Welk vakkenpakket heb je nodig voor de PABO?

De vraag komt namens mijn zoon, ik ben erg benieuwd. Hij wil de pabo programma op maat en afstand doen en staat nu voor de keuze. Hij doet de Mavo en wil na de mavo naar de havo gaan doen en zit nu aan het einde van klas 2. Welk vakkenpakket heeft hij nodig?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
6.1K
Erna55
5 jaar geleden
Waarom wil hij het programma "op maat en afstand" kiezen ? Dit programma is niet geschikt voor mensen die rechtstreeks van de HAVO komen.
- Voor toelating tot het Pabo-programma op Maat & Afstand beschik je bovendien over het certificaat van het Pabo instroomtraject, een diploma van een hbo-opleiding of een opleiding op universitair niveau. ---
Op de site van de PABO staan de opleidingseisen.

Het beste antwoord

Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap stelt landelijke eisen aan de kennis van de vakgebieden Aardrijkskunde, Geschiedenis en Natuur en techniek voor de aankomende Pabostudent.

Als een of meer van die vakken niet in het 'profiel' hebben gezeten waarin eindexamen is gedaan op de Havo moet er een toelatingstoets voor worden afgelegd.

Voor de Havo bestaan 4 examenprofielen maar geen enkel bevat al die vakken - of de school moet voor het 'vrije deel' van het profiel de keuze geven uit alle examenvakken.

In de profielen Cultuur & Maatschappij en Economie & Maatschappij zit standaard geschiedenis. Als daarnaast voor aardrijkskunde wordt gekozen als profielkeuzevak hoeft er in max. 1 vak nog een toelatingstoets gedaan te worden.
Profiel Natuur & Gezondheid en Natuur & Techniek liggen wat minder voor de hand maar met elk profiel heb je toegang tot de Pabo, al dan niet na een of meer toelatingstoetsen voor de vakken waarin geen examen is gedaan op de Havo.

Bedenk verder dat Pabostudenten in het eerste jaar ook een entreetoets rekenen moeten afleggen waarvan het resultaat meetelt voor het 'bindend studieadvies'. De rekenvaardigheid moet dus zeker op niveau zijn of binnen een jaar op niveau gebracht kunnen worden. Verder mogen Pabo's ook een taaltoets afnemen in het eerste jaar en ook deze mag verbonden worden aan het bindend studieadvies.
Computoon