is een salarisspecificatie het zelfde als een loonstrook?

heb voor ik mijn salaris kreeg mijn salarisspecificatie gekregen maar vroeg me af of dit hetzelfde is als een loonstrook want ik kan hier niet echt veel concrete gegevens vinden zoals hoe het loon is opgebouwd, ik heb bv een dag extra gewerkt en ben later begonnen in de maand maar dat kan ik allemaal nergens terugvinden hoeveel uren ik precies heb gewerkt etc

5 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (3)

Ja een loonstrook of salarisstrook of salarisspecificatie is allemaal hetzelfde.
Kun je er geen wijs uit worden, vraag dan gerust even bij afd Personeelszaken of HR om uitleg.
-----
https://www.salaris-informatie.nl/diversen/uitleg-loonstrook
Uitleg loonstrook
Elke maand worden door de werkgevers loonstrookjes uitgedeeld. Weet u hoe u ze moet lezen en wat alles betekent wat er op staat? Onderstaand treft u een toelichting aan op de diverse begrippen die op de salarisspecificatie voorkomen. Hopelijk wordt uw loonstrook hiermee wat duidelijker.
De meeste programma's voor de salarisverwerking gebruiken nagenoeg dezelfde termen op de loonstrook. Toch kan er voor hetzelfde verschillende namen gegeven worden. We zullen proberen zoveel mogelijk van deze alternatieve begrippen op deze pagina te vermelden.
Toegevoegd op 02 juni 2018 21:40: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee, een salarisspecificatie is niet hetzelfde als een loonstrook. Een salarisspecificatie is een overzicht van hoe jouw salaris per volle werkperiode er uit ziet. Een loonstrook is het overzicht over de daadwerkelijk gewerkte uren in een periode, aangevuld met eventuele vergoedingen, en met inhouding van eventuele contributies.
5 jaar geleden
Dat is hetzelfde. Een aantal gegevens moeten er verplicht op staan:

"

Aan de hand van uw loonstrook kunt u controleren of u het juiste salaris heeft gekregen. Op uw loonstrook staan de volgende gegevens:

uw brutoloon;
de bedragen waaruit uw brutoloon is opgebouwd, bijvoorbeeld uw basisloon en eventuele prestatietoeslagen;
het wettelijk minimumloon en de minimumvakantiebijslag die voor u gelden;
uw naam en de naam van uw werkgever;
de periode waarvoor u betaald krijgt, bijvoorbeeld de maand juli;
het aantal uren dat u werkt."

Vaak staat er ook nog op wanneer je in dienst bent gekomen.

Niet altijd is op zo'n strook te zien wat je daadwerkelijk in die maand hebt gewerkt. Wel het basisloon, want dat is bekend toen je de arbeidsovereenkomst aan ging. De datum van indiensttreding ook. Maar overwerk komt vaak pas op de strook van een volgende maand. De reden is dan dat de salarisadministratie vaak al in de eerste helft van de maand de gegevens moet doorgeven aan de salarisverwerker. Anders is het onmogelijk om rond de 25e van iedere maand de salarissen uit te kunnen betalen.
Computoon