Welke BTW op mijn facturen moet ik afdragen aan de Belastingdienst?

Sinds kort ben ik afgestudeerd en mijn eigen bedrijf in Grafisch ontwerpen begonnen. Nu heb ik al wat klanten gehad die een magazine wilden, waarbij dus ook een drukker in beeld kwam.

Op mijn facturen staat een Xbedrag aan ontwerpkosten (mijn dienst) en een Xbedrag aan drukkosten (voor de drukker, ik betaal het, maar reken het dus door aan mijn klant. Op de factuur zijn deze twee bedragen opgeteld en hierover heb ik weer de BTW berekend, waardoor je op het totaalbedrag komt. Volgens mij vrij logisch tot nu toe.

Nu vroeg ik mij af waarom ik eigenlijk BTW over die drukkerskosten moet betalen. Ik heb de BTW al aan de drukker betaald, maar nu moet ik dus nogmaals dat bedrag aan de belastingdienst afdragen. Het lijkt mij een beetje dubbel. Het is begrijpelijk dat ik de BTW afdraag die voor mijn diensten (het ontwerpen) zijn betaald, maar om eigenlijk tweemaal die drukkers-BTW te betalen zit me dwars.

Heb ik nu ergens een denkfout gemaakt, of moet ik dat bedrag toch afdragen?

Alvast hartelijk dank!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik ga proberen te antwoorden met wat voorbeelden:
Stel de drukker stuurt jou een factuur 100 euro, 21 btw = totaal 121.
Deze 21 btw is ookwel je inkoop btw.

Jij stuurt een factuur naar de klant:
Ontwerpkosten: 400
Drukker kosten: 100
Btw: 105
Totaal: 605 euro.
Deze 105 is jou verkoop btw.

Wat jij dan moet betalen aan de belastingdienst: 105. Maar vervolgens zeg je: ja, maar kijk, ik had al 21 betaald aan de drukker en wil niet 2x betalen, dus ik ga uiteindelijk maar 84 betalen.
De drukker moet betalen: 21 euro (alhoewel hij natuurlijk ook weer inkoopkosten voor bijvoorbeeld inkt enzo heeft, maar dat is zeg maar zijn probleem).

BTW staat voor: Belasting Toegevoegde Waarde.
Jij voegt aan waarde toe: 400 euro. En gaat dus daarover 21% betalen, maakt: 84 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Van de site van de Belastingdienst:
'Als ondernemer voor de btw moet u btw-aangifte doen. U geeft in uw aangifte de btw aan die u hebt berekend aan uw klanten, en de btw die u kunt aftrekken. '

Je mag als ondernemer dus de betaalde BTW aftrekken van de aan de klant berekende BTW. Dit voorkomt dat jij de BTW twee keer betaalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je klant betaalt jouw factuur aan jou, inclusief BTW dus. Jij betaalt de factuur aan de drukker, ook inclusief BTW.

Aan de Belastingdienst maak je over: (totale BTW af van je eigen facturen -/- BTW van de inkoopnota's).

Hieruit blijkt al, dat voor jou als ondernemer de BTW geen kostenpost is. Jij bent in feite een kassa voor de Belastingdienst omdat je doorsluist wat je zelf ontvangen hebt.

Ongemakken ontstaan pas als de klant te laat betaalt. Want ook dan moet je op tijd de gefactureerde BTW afdragen aan de Belastingdienst (minus de BTW op de inkoopnota's uiteraard.)
Computoon
11 jaar geleden
Hallo,

Even als aanvulling op de antwoorden hierboven. BTW die jij betaalt als je inkoopt, investeert of andere kosten maakt, kun je in veel gevallen inderdaad terugvragen. Dit noemen we ook wel voorbelasting.
Hier lees je meer info over voorbelasting en de voorwaarden daarvoor. http://bit.ly/LZYTKP
De btw die je betaalt over de drukkosten, vraag je terug via de btw-aangifte. Op je aangifte vind je dit onder het kopje voorbelasting 5B.

Tony
Webcareteam Belastingdienst