Hoe kan ik gebruik maken van de Wet Vermindering Afdracht bij het behalen van een heftruckcertificaat?

In de aangifte loonheffingen trekt u het totale bedrag van de afdrachtvermindering onderwijs en de andere afdrachtverminderingen per aangiftetijdvak af van het totale bedrag aan ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen en betaalde eindheffing. *bron: belastingdienst.nl

Kan iemand mij dit in kleine mensentaal uitleggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Die regeling kan alleen de werkgever toepassen.

Kort gezegd: de ‘inhoudingsplichtige’ (in veel gevallen synoniem voor ‘de werkgever’) moet loonheffing inhouden op het brutoloon van zijn werknemers (en op alles wat op dezelfde manier meetelt als brutoloon). Die loonheffing moet de werkgever afdragen aan de Belastingdienst. De werknemer krijgt dan uitbetaald wat er nog over is, als nettoloon.

Maar er zijn situaties waarin de werkgever minder loonheffing hoeft af te dragen aan de Belastingdienst, dan het bedrag dat hij op de ‘standaardmanier’ berekend heeft. Dat is dus een ‘voordeeltje’ voor de werkgever. We spreken dan van een afdrachtvermindering.

Als die procedure maandelijks mag worden toegepast is het ‘tijdvak’ een maand. Zou je een weekloner in dienst hebben, dan is het ‘tijdvak’ een week (uiteraard een ander bedrag). Een van die afdrachtverminderingen is de afdrachtvermindering onderwijs.

Op
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/personeel_en_loon/loonheffingen_berekenen/afdrachtverminderingen/afdrachtvermindering_onderwijs/

staan alle soorten werknemers en leerlingen waarop je die regeling volgens de vastgestelde mag toepassen.
Computoon