Waarom kan in Belgie de kinderopvang gratis?

Ik woon in aan de Belgische grens,en veel nederlanders brengen hun kinderen naar de opvang in Belgie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Eigenlijk is dit een soort 'appels en peren met elkaar vergelijken'

Het is een kwestie van politieke keuzes maken en het ene land zal voor het één kiezen terwijl de andere natie iets anders zwaarder laat wegen.

Als je België zou wonen zou je merken dat ook hun keuzes je niet altijd even veel bevredigen zouden geven.

Overal is er wel iets dat wat 'minder'is.

Ik woon ook dichbij de grens met België en ik spreek tamelijk regelmatig met Belgen.

En..je raadt het misschien al..zij zijn vaak een beetje jaloers op hoe goed alles in Nederland geregeld is.

Feitelijk komt het erop neer dat mensen gewend zijn aan hun eigen weelde en die weelde dan niet meer 'zien'.

Echter wèl zien wat over de grens beter geregeld is.

Of zoals de boer het zegt: Het gras bij de buren is voor het schaap altijd groener.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In Belgie zijn de balstingen anders ingedeelt. Elk land heeft zo zijn eigen voor en nadelen. In Nederland zou dat als niet eerlijk gezien worden voor mensen die geen kinderen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het niet, wat in België wel zo is, is dat de kinderen vanaf 2,5 jaar naar school gaan. Dus als je je kinderen daar op school doet, kan je ze eerder 'kwijt' dan in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
via onderstaande link is daar van alles over te lezen

maar het komt er idd op neer dat iedereen belasting betaalt voor deze opvang

Zweden heeft al 30 jaar gratis kinderopvang en wil er van af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon ook aan de grens en ook mijn zoon gaat naar de kinderopvang naar Belgie. Maar gratis zoals je vraag is het niet. Ook ik betaal.
Ik heb hiervoor gekozen omdat ik zelf Belgische ben, en ook omdat mijn zoon daarna naar het onderwijs gaat in Belgie. Ik vind dat stukken beter dan Nederland.