Heb ik recht op reisuren vergoeding?

Van de twee afgelopen jaren dat ik in de bouw heb gewerkt heb ik minstens 1,5 tot 2 uur, en tot het laatste half jaar zelfs 3 uur, per dag moeten reizen voor mijn werk. Hierbij heb ik ook vaak collega's moeten meenemen.
In de CAO staat dat na het eerste reis uur er over de volgende reisuren een vergoeding tegenover moet staan, en ook wanneer je medepassagiers op moet pikken onderweg.

Ik heb echter al die tijd mijn dienstauto onbeperkt mogen gebruiken, maar daar heb ik maar heel weinig gebruik van gemaakt, en àls ik er al gebruik van maakte, dan heb ik deze altijd weer afgetankt (bonnetjes aanwezig).
Mijn werkgever weigert deze reisurenvergoeding aan mij uit te betalen met als reden: "Als ik ze aan jou betaal dan moet ik het ook bij anderen (collega's) doen, en je mocht de auto ook al privé gebruiken"

Ik kan in de CAO niets vinden over privé autogebruik, en dat ze dat er tegenover kunnen stellen, ook wanneer ik daar weinig gebruik van heb gemaakt.

Ik wil nu graag weten wat mijn rechten zijn, en of mijn werkgever wel of niet verplicht is om deze extra reisuren aan mij uit te betalen. Het gaat inmiddels wel om 220 extra reisuren buiten dat ene uur reistijd per dag voor mijzelf, en wat ik kan bewijzen dat ik dit extra heb gereisd voor mijn werk.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.6K
Castle
6 jaar geleden
Neem eens contact op met een wetswinkel of jurofoon. Veelal is het eerste consult gratis.

Antwoorden (1)

Of je recht hebt op een vergoeding hangt van je cao af.
In een paar sectoren zijn hier afspraken over gemaakt, maar de meeste werknemers in Nederland krijgen hun reistijd niet vergoed.
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Hij zegt in welke sector hij werkt en wat er in zijn cao staat namelijk
In de CAO staat dat na het eerste reis uur er over de volgende reisuren een vergoeding tegenover moet staan, en ook wanneer je medepassagiers op moet pikken onderweg
@AnnBoo8146