kan je als man verloskundige worden?

valt me op als ik bij deze hbo opleiding kijk dat 100% van alle studenten vrouwen zijn nu lijkt het me logisch dat het % vrouwen bij deze opleiding hoger ligt maar ALLEEN MAAR? is het wettelijk niet toegestaan om als man deze opleiding te volgen of zit hier een andere reden achter?

6 jaar geleden
2.2K
Ivana
6 jaar geleden
Onze huisarts was vanzelfsprekend ook verloskundige. Bij de eerste 3 kinderen was hij degene die me hielp om het kind te baren. Zie dus niet in waarom een man geen verloskundige zou kunnen zijn. Zijn ze minder dan vrouwen? Zeker niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Ivana, hoezo was jouw huisarts 'vanzelfsprekend' ook verloskundige? Wat is daar vanzelfsprekend aan? Mijn huisarts is dat in elk geval niet.
Ivana
6 jaar geleden
48 jaar geleden waren er geen verloskundigen zoals nu. Misschien in kleine dorpen, maar in het westen niet. De bevallingen werden gewoon door de huisarts begeleid. Toen bij mijn laatste kind de verloskundige als beroep op kwam, heb ik mijn huisarts gevraagd ook te helpen bij mijn laatste bevalling. Ik had niet zo veel vertrouwen in vrouwen aan mijn bed. :)
Dus ook de vierde was onder leiding van dezelfde huisarts. Maar dat is inmiddels 35 jaar geleden. Tegenwoordig doen huisartsen dit niet meer, jammer genoeg, omdat je eigen huisarts min of meer met jou en je gezin vergroeid is. Maar ook dat is nu niet meer standaard.

Antwoorden (2)

Wettelijk zal het niet verboden zijn.
Dat is discriminatie.
Maar of een mannelijke verloskundige klanten zal hebben/krijgen, dat betwijfel ik.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vraag me ernstig af waarom je dat betwijfelt. Er zijn immers ook genoeg mannelijke gynaecologen die gewoon patiënten hebben. Waarom zou dat anders zijn bij een kundige mannelijke verloskundige? Er zijn overigens wel degelijk mannelijke verloskundigen, al zijn het er heel weinig.
ik heb er al 1x van gehoord en kan je dus zeggen dat het wel bestaat. Ik persoonlijk zou er geen problemen mee hebben. Er zijn tenslotte ook mannelijke dokters van allerhande soorten dus in mijn ogen zie ik er geen graten in. Behalve dan misschien dat hij een stukje ervaring mist. Maar ik heb al vaak gehoord dat er veel verpleegsters verloskundigen en alle mensen die bij een bevalling vertrokken kunnen zijn zelf ook nog geen kinderen hebben dus dan hebben zij niet meer of minder ervaring dan hun mannelijke collega.