hoe kan je een eigen wet maken zoals einstein en newton en hoe konden hun weten dat het klopt?

tinus1969
6 jaar geleden
Heel hard nadenken :-)
Antoni
6 jaar geleden
Niet alleen in de natuurwetenschappen bestaan wetten, ook in de sociale wetenschappen, zoals bijvoorbeeld de wet van de beleidsaccumulatie: zowel goed als slecht beleid wordt gevolgd door méér beleid.

Het beste antwoord

Een wet 'maak' je niet even, die ontstaat door zorgvuldige waarneming/observatie van verschijnselen om je heen. Als je daar een regelamaat in ontdekt (het vallen van een appel, de beweging van sterren en planeten langs de hemel) kun je daar bepaalde wetmatigheden uit afleiden. Dat vereist veel geduld, nauwkeurige observatie en goed nadenken. Om een eigen wet te 'maken' zul je iets moeten ontdekken wat nog niet bekend is; dat is je grootste uitdaging, want de meeste natuurprocessen zijn inmiddel wel in een wet gevat.
Of een wet klopt is vooral een kwestie van langdurig kijken/meten/observeren onder verschillende omstandigheden of een wet zich staande houdt.