Is het verstandig om met zowel MBTI als met Enneagram in 1 bedrijf te werken? Vult dat elkaar juist goed aan of beter met 1 instrument werken?

Op dit moment werken we met vele instrumenten om teambegeleiding te ondersteunen. We willen sowieso terug naar veel minder instrumenten dan de grote hoeveelheid die er nu wordt gehanteerd. MBTI en Enneagram lijken me erg aanvullend op elkaar, maar als je 1 taal wil spreken in een bedrijf wellicht beter met 1 instrument werken. Hoe kom je dan tot een goede keuze wat het beste past bij je bedrijf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het grote nadeel van al die methoden is, dat ze vaak als zaligmakend worden gezien. Iemand "is" dan een type X. Dat is een enorme versimpeling van de mens. Je duwt de medewerkers in een heel beperkt aantal hokjes, en dat wringt, want het past nooit. Echte mensen zijn daar te divers voor.

Laat ik het enneagram als voorbeeld nemen.

In het enneagram wordt de mensheid verdeeld in negen typen. Dat klinkt heel leuk - maar zijn negen typen voldoende?

Ter illustratie: laten we de mens versimpelen tot twee kenmerken, bijvoorbeeld a) extraversie en b) leiderschap. Op beide kenmerken kun je laag, middelmatig of hoog scoren.

Op deze manier kun je je personeel al in negen groepen indelen!

Als je zegt dat je de hele mensheid wilt indelen in a) introvert / gemiddeld / extravert en b) pure volger / soms volger soms leider / pure leider, dan zal iedereen het erover eens zijn dat dit een veel te grove versimpeling is. Toch krijg je op deze manier net zoveel (negen) groepen als met het enneagram!

Kun je nagaan wat een enorme versimpeling dat enneagram is!

Om een lang verhaal kort te maken: *elke* methode is hooguit een hulpmiddel. Geen enkele methode is zaligmakend. Daar zijn al die methodes veel te beperkt voor. Met als probleem, dat een beperkte methode automatisch beperkend is - en dat wil je niet.

Ik denk dat je het beste één methode kunt kiezen. Het maakt niet veel uit welke dat is. Je moet je daarbij terdege realiseren dat alles wat die methode zegt een uiterst grove versimpeling is, die de diversiteit van de mens absoluut geen recht doet.

Voor een eerste indruk, zeg maar een beginpunt, is dat prima. Verder kun je er helaas helemaal niets mee.
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat klopt, maar dan kun je die hulpmiddelen niet meer gebruiken. Als je twee hulpmiddelen hebt die allebei de mensheid verdelen in negen hokjes - dan heb je 81 hokjes (even aangenomen dat beide hulpmiddelen onafhankelijke hokjes hebben). Maar dan moet je ook 81 manieren hebben om met je collega's om te gaan. Dat is niet praktisch. Je hebt dan meer aan algemene mensenkennis en invoelingsvermogen. Hoe herken je of iemand introvert is of gewoon toehoort? Hoe herken je op welke manier je iemand het beste ergens bij kunt betrekken? Hoe weet je of je een kritiekgever moet bestrijden, of juist moet meenemen? Met hokjes kom je er niet, ook niet als dat er veel zijn. Met mensenkennis en invoelingsvermogen - en, niet te vergeten, zelfkennis - kom je veel verder.

Andere antwoorden (1)

Het maakt niet uit welke methode je hanteert. Kies er 1, of maak een samenstelling van beiden. Probeer er niet bewust mee te werken, maar juist onbewust. Dan werkt het het beste, en zit je ook niet vast aan de 'regels' van de methode.