Hoe zit het met leerplicht, kan het dat ik op medische gronden minder naar school hoef?

Ik heb de diagnose depressie gekregen en heb daar ook al hulp bij. Ik merk dat het op school steeds slechter gaat, geen motivatie en geen concentratie. Ook loop ik bij bepaalde vakken achter omdat ik het niet bij kan houden. Ik ben 16 jaar, kan je dan minder naar school? Ik zit in het examenjaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
En als ik kan minderen met school naar wie moet ik dan toe om dat te overleggen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als een medisch specialist zegt dat je moet minderen met school, is de school verplicht daar naar te luisteren.
Het beste is om met je afdelingsleider en mentor gaan overleggen wat je mogelijkhedenzijn. Natuurlijk zal school proberen dat je nog wel zoveel mogelijk naar school gaat ivm examens.
tinus1969
6 jaar geleden
@lovekonijntjes, dat klopt niet. In feite is hier namelijk sprake van een gat in de wet. Waar werknemers een bedrijfsarts hebben, die beoordeelt of een werknemer 'te ziek om te werken' is, bestaat er geen equivalent voor scholieren.

Antwoorden (2)

De leerplicht geldt tot je 18e zolang je geen startkwalificatie hebt. In dit geval wil je geen vrijstelling van je leerplicht, maar tijdelijke vrijstelling van het regelmatig bezoeken van de onderwijsinstelling wegens, zoals dat heet. Daarvoor hoef je geen vrijstelling te vragen bij de leerplichtambtenaar van de gemeente maar kun je terecht bij het hoofd van de school.

Het schoolhoofd moet een ziekmelding uiterlijk binnen twee dagen na de start van het tijdelijke verzuim horen. Het kan zijn dat het schoolhoofd de ziekmelding niet accepteer of een verklaring van een arts wil. Waarschijnlijker is het dat het hoofd niet zonder meer accepteert dat je minder wil doen, maar juist met jou op zoek gaat naar een goede oplossing om met extra ondersteuning het juist mogelijk te maken om te blijven deelnemen en zelfs je achterstand in te lopen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je bent leerplichtig tot je 16 bent en kwalificatieplichtig tot je 18 bent of totdat je een startkwalificatie hebt (een startkwalificatie is een diploma havo, vwo of mbo2/3/4). Dat je een diagnose depressie hebt, verandert in principe niets aan de leerplicht. Wel is het zo dat in geval van niet (goed|) kunnen functioneren in het regulier onderwijs, er gekeken wordt met welke hulp/ondersteuning je toch naar die startkwalificatie geholpen wordt. Een depressie kan in principe ook weer over gaan en als je dan geen enkele kwalificatie zou hebben, wordt het lastig een plek op de arbeidsmarkt te vinden, met alle gevolgen van dien.
Wat er precies mogelijk is, zul je moeten vaststellen in overleg met school en je hulpverlener. Mogelijk is het zinvol het examenjaar opnieuw te doen zodat je wat meer tijd hebt om je op het examen voor te bereiden, en wellicht ben je dan in de behandeling van je depressie ook weer een stuk verder. Succes!