Moet ik uren inleveren voor een verplichte cursus?

Onlangs heb ik een BHV opfris cursusgedaan. Deze is verplicht. Normaliter werk ik op dinsdag 8,5 uur. Maar ik ben maar 6 uur aanwezig geweest op de cursus. Dit zijn ook de uren die mijn werkgever wil vergoeden. Is dit redelijk aangezien ik, als ik de cursus niet had gehad meer uren had gewerkt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K
tinus1969
6 jaar geleden
Was de cursus intern?

Antwoorden (1)

Een algemeen principe in het arbeidsrecht is "geen werk, geen loon", al zijn daar uiteraard uitzonderingen op (ziekte, vakantie).

Als je een arbeidsovereenkomst hebt voor een vast aantal uren per week heb je recht op salaris voor dat aantal uren maar ook de plicht om dat aantal uren voor het bedrijf te werken.

Een sympathieke werkgever zou die resturen van zo'n cursusdag cadeau doen als het praktisch gesproken onmogelijk is om aansluitend nog te werken omdat de cursus ver buiten de werkplek gegeven wordt.

De werkgever die zich gedraagt als een krentenweger moet jou in de gelegenheid stellen om alsnog de versnipperde uren op een andere dag in te halen, zodat je salaris er niet onder lijdt.

Wil je ze zelf niet inhalen, dan kun je die 2 uren als vakantieverlof opnemen zodat je er ook financieel nadeel van ondervindt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Om rechtstreeks te reageren op de vraag: je levert geen uren in. Je hebt die 2 uren niet gewerkt en daarom wil de baas ze niet betalen. Is dat in de omstandigheden redelijk? Ik vind van niet als de cursus ver van de werkplek gegeven werd. Maar als je een contract hebt voor een vast aantal uren per week heb je recht op salaris voor dat aantal uren. De werkgever moet je gelegenheid geven om ze alsnog daadwerkelijk "te verwerken", ervanuitgaand dat het geen eigen keus was om na de cursus die dag niet te gaan werken (anders: vakantieverlof) of wanneer dat praktisch gesproken niet kon.
Computoon
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Aanvulling. Bij een aanstelling voor een duidelijk aantal uren per week, heb je ook 'recht op werk'. Zes uur cursus betekent dan dat de werkgever de plicht heeft voor die twee andere uren iets te verzinnen. Is de cursus niet intern, dat geldt de extra reistijd bovendien als werktijd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik heb 35 uur op contract. Dus ik werk iedere week 4 dagen. Aan het einde van de week kom ik circa 1 uur te kort maar we werken met plus en min uren dus deze compenseren met de plusuren die ik door de jaren heen heb opgebouwd.
De cursus was extern. Hiervoor krijg ik enkel een kilometervergoeding geen tijd. Dit omdat het binnen een half uur van mijn woonplaats is. maar wel 3 kwartier vanaf mijn werk dus ik kon ook niet zomaar doorrijden naar mijn werk om daar nog wat werk op te pakken.