Mijn werkgever heeft zelfstandig een regel ingevoerd dat indien 5 of meer dagen vrij willen dit min. 4 weken te voren gemeld moet worden mag dit?

Wij hebben geen cao en deze regel is samen met anderen aan ons medegedeeld(opgelegt), wij hebben hier in geen inspraak gekregen.

Toegevoegd na 25 minuten:
ik werk 18 jaar bij deze firma en voorheen waren er geen regels omtrend de vakantie aanvraag.
Er is dan ook niet door mij of een van mijn collega's getekend voor deze nieuwe regels.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Ja waarom zou hij dat niet mogen.
Castle
6 jaar geleden
Iemand 5 dagen of meer missen kan een enorme deuk in zijn planning geven. Hij moet ook zijn klanten tevreden houden en kunnen beleveren. Indien er niets urgent is waardoor het noodzakelijk is om deze 4 weken niet in acht te houden dan is het redelijk.
LeonardN
6 jaar geleden
https://www.hrpraktijk.nl/topics/arbeidsvoorwaarden/nieuws/wanneer-mag-je-eenzijdig-arbeidsvoorwaarden-wijzigen "Als een werkgever een eenzijdige wijziging van de arbeidsvoorwaarden wil doorvoeren is van belang of hij schriftelijk een eenzijdig wijzigingsbeding is overeengekomen." Het is dus handig om eens je contract na te lezen en te kijken of er een "eenzijdig wijzigingsbeding" is overeengekomen.
tinus1969
6 jaar geleden
@LeonardN, het gaat wel erg ver om dit als arbeidsvoorwaarde te zien.
paulus811
6 jaar geleden
Werknemer101, jij en jouw collega's zijn niet in de positie om te moeten tekenen voor nieuwe regels. Hooguit wanneer het je arbeidsovereenkomst raakt, kan de werkgever dit in overleg moeten doen. Maar dit is onderdeel van de verlofprocedure en daarover staat niets in je contract, waarschijnlijk wel in een handboek personeel maar dat kan door de werkgever worden aangepast wanneer hij dat wil.
LeonardN
6 jaar geleden
Veel interessanter dan de vraag of deze regel wel of niet ingevoerd mag worden is de vraag of de werkgever een aanvraag voor vrije dagen daarna op die grond wel af mag wijzen (dus, vrij dagen mogen niet worden opgenomen want te laat aangevraagd): "Instemming werkgever verlofaanvraag
Uw werkgever moet in principe instemmen met uw verlofaanvraag. Hij mag alleen bezwaar maken als uw vakantie grote problemen oplevert voor het bedrijf (‘zwaarwegende bedrijfsbelangen’). Of als er een collectieve vakantie is, zoals in de bouw en in het onderwijs. De werkgever moet dan schriftelijk bezwaar maken, binnen 2 weken na ontvangst van uw vakantieaanvraag. Uw werkgever moet wel toestaan dat u op een ander moment vakantie opneemt."
MarBet
6 jaar geleden
Als de werkgever een termijn van 2 weken heeft om bezwaar aan te tekenen is het dus best handig dat je 4 weken vooraf je verlofaanvraag moet hebben gedaan. Dan weet je het ook nog een beetje op tijd als het niet wordt toegekend... 4 weken lijkt mij een redelijke termijn, zeker als het gaat om 5 aaneensgesloten dagen. Als ik 1 dag vrij wil bespreek ik dit al tijdig met mijn werkgever, hoewel het altijd akkoord is als het geen problemen oplevert met afspraken etc. Het lijkt mij dus alleen maar heel goed dat er na 18 jaar eindelijk afspraken over zijn, maar snap aan de andere kant wel dat het wat vervelend is als dit zomaar gedropt wordt van bovenaf, zonder inspraak...

Antwoorden (1)

Ja, dat mag. Je kunt van een werkgever redelijkerwijs niet verwachten dat hij langdurig verlof dat op heel korte termijn wordt aangevraagd, zomaar moet accepteren. een werkgever moet immers tijd hebben om een goede personeelsplanning te maken. Dat hij deze regel niet in overleg vaststelt, verdient misschien niet de schoonheidsprijs.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Kan een werkgever zomaar eenzijdig nieuwe regels invoeren? Er is toch een contract met voorwaarden getekend?! Nu zijn opeens de voorwaarden veranderd.
LeonardN
6 jaar geleden
Min,omdat je een redelijkheidsargument gebruikt, en niet iets van een wet erbij haalt. Je zou ook heel mooi kunnen verwoorden dat het redelijk is om alle werknemers in loon te laten zakken als het bedrijf verlies lijdt, maar dat mag ook niet zomaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN, ik heb ik mijn ruim 30-jarige carriëre nog nooit een contract gehad waar iets in stond over de termijn waarop ik verlof moet aanvragen; dit behoort in de meeste bedrijven tot de 'huisregels'. De wet zegt alleen iets over de termijn waarop een werkgever op een verlofaanvraag moet reageren (2 weken), niet over de termijn waarbinnen de werknemer verlof moet aanvragen
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vakantiedagen-en-vakantiegeld/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-vakantiedagen-opnemen
LeonardN
6 jaar geleden
Dan hier: "Uw werkgever moet in principe instemmen met uw verlofaanvraag. Hij mag alleen bezwaar maken als uw vakantie grote problemen oplevert voor het bedrijf (‘zwaarwegende bedrijfsbelangen’). Of als er een collectieve vakantie is, zoals in de bouw en in het onderwijs." Als je dan als regel stelt dat je het x weken van te voren aan moet vragen, gaat dat daar tegenin. Want nu zou je dus, bij een week vakantie, als dat makkelijk kan, geweigerd kunnen worden omdat dat niet "optijd" is aangevraagd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De werkgever moet aan kunnen tonen dat het vanwege het bedrijfsbelang niet mogelijk is het verlof te verlenen. Alleen om het feit dat het te laat is aangevraagd kan hij dus niet weigeren. Dat lijkt ogenschijnlijk misschien in tegenspraak met elkaar maar kan in de praktijk prima. Vraag jij tijdig je verlof aan (in bovenstande situatie: 4 weken tevoren) dan kan je werkgever er rekening mee houden en wordt het lastig nog een beroep te doen op zwaarwegende omstandigheden. Kom je twee dagen tevoren met je verzoek en er zijn dan al drie andere collega's met verlof, dan kan de werkgever op die grond wel weigeren. Een termijn stellen is dus feitelijk in het voordeel van beide partijen: de werkgever kan tijdig de bezetting regelen, en voor de werknemer verkleint het de kans dat zijn verzoek afgewezen wordt.
LeonardN
6 jaar geleden
Je schetst nu idd een verhaal wat handig is voor beiden. Het gaat mij om de volgende situatie.
De werkgever heeft gezegd dat iedereen 4 weken van te voren op moet geven.
Je houdt je daar niet aan en geeft drie weken van te voren op. De werkgever weigert, met ENKEL die reden. Dat lijkt me dan dus niet mogen. Zeker niet als uiteindelijk blijkt dat er die week amper wat te doen was. "en er zijn dan al drie andere collega’s met verlof, dan kan de werkgever op die grond wel weigeren."
Ja, dat weerspreek ik ook nergens.
Aan de andere kant is het nu ook maar de vraag of 4 weken van te voren nu een grond is om altijd het gewenste verlof te krijgen. Het gaat erom dat die regel nu misbruikt kan worden over de wettelijke regeling heen. Althans dat zal dan kunnen gebeuren, er zullen weinig werknemers zijn die zoiets aan gaan vechten omdat ze begrijpen dat het in tegenspraak is met de Nederlandse wet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het blijft een vraag je kan wel een jaar van te voren vrij vragen in de vakantie van een collega of tijdens de topdagen van een bedrijfstak / Vd kerst in een winkel ?\ ja dit is een zeer redelijke wens of eis dus houdbaar bij de rechter. Ja de wet laat daar een stukje leeg. En terecht overleg en geven en nemen is vaak in ieders belang. Ja de rechter kan deze regel niet verbieden dus houdbaar voor het gerecht. Dus wettelijk oké . In Nederland althans. Is heel belangrijk voor je ga zelf vervanging regelen en stel dat je baas voor. Andersom is het ook prettig dat jij je roosters op tijd weet en niet omdat iemand iemand plots vrij neemt jij moet opdraven. Bij calamiteiten / ziekte of ? \is het al lastig om het bedrijf gaande te houden