Ik krijg binnenkort een ondervraging van de politie wat kan ik verwachten?

Hallo,

Ik ben op mijn werk op non-actief gesteld en krijg een oproep van de politie vanwege diefstal op het werk(geld) (wat ik trouwens niet heb gedaan!)

Wat kan ik verwachten? een hele ondervraging? of willen ze alleen mijn kant van het verhaal horen?

gr een streskip

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor werk doe je, kan het bv een kasverschil zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het een kasverschil is, zal de politie er wel niet bij geroepen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop voor jou dat de politie niet op goeie vraag zit want je vraag over dat je niet rondkomt helpt niet echt in je voordeel.

Het beste antwoord

Dit zegt Infopolitie over het verhoor:

"De politie mag je voor verhoor maximaal 6 uur op het politiebureau vasthouden. Tijdens het verhoor wil de politie van je weten wat je hebt gedaan en hoe het is gebeurd. Je bent niet verplicht op de vragen antwoord te geven.

De politie schrijft jouw verhaal op. Je moet dan zeggen of dit verhaal klopt met wat je verteld hebt. Ook getuigen of slachtoffers worden door de politie verhoord. Al deze verhalen staan in het proces-verbaal. Dit wordt gestuurd naar de officier van justitie. De officier van justitie kijkt of je je schuldig hebt gemaakt aan een strafbaar feit. hij moet kunnen bewijzen dat je schuldig bent.

Nadat het proces-verbaal is opgemaakt, kan de politie je naar huis sturen. Dat hoeft niet te betekenen dat je geen straf krijgt. Misschien moet je later toch naar de kinderrechter toe. Hij moet beslissen of je wel of geen straf krijgt."

>Je krijgt binnenkort te horen wanneer je naar het bureau moet gaan. Ga er gewoon met een open houding naar toe en laat het rustig over je heen komen. Bij een politiebureau werken mensen, geen boemannen. Ze vragen je waarschijnlijk eerst of je koffie of thee wilt en vervolgens zal alles vanzelf verlopen. Geef rustig antwoord en zeg het ook als je iets niet weet. Ga in geen geval dingen lopen verzinnen. Blijf rustig en beleefd. Als je niets te verbergen hebt heb je ook niets te vrezen. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste antwoord. Kannie missen.

Andere antwoorden (6)

een ondervraging ga je zowiezo krijgen

als je het niet heb gedaan ( wat je zegt volgens jou)
kan je in hoge beroep gaan

als je het wel heb gedaan en ze hebben bewijs dan heb je een probleem

maarja je heb niks gedaan volgens jou dus je hoef je niet druk te maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Politie is op zoek naar de waarheid. Als jij in hun ogen verdachte bent proberen ze door middel van vraagstelling achter te komen of dit ook daadwerkelijk zo is. Ze willen jou kant van het verhaal horen. En als ze merken dat je liegt zullen ze met feiten komen waar uit dit blijkt en zullen ze je vastlullen.
Als je zelf weet dat je het niet gedaan hebt, dan zou ik gewoon eerlijk vertellen wat je weet. En meewerken om jou onschuld te bewijzen. Als je het wel gedaan hebt, beroep je dan op je zwijgrecht en zeg zo min mogelijk. Dat kan immers alleen maar tegen je gebruikt worden.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je werkgever heeft jou kennelijk aangegeven bij de politie op verdenking van diefstal. Zij heeft nu de taak jou te verhoren. Ze zullen uitzoeken of je het al dan niet hebt gedaan.
Neem, als het even kan, iemand mee. Een vriend, je vader, wie dan ook. Als steun.
Vertel eerlijk wat je weet. Maak iets niet mooier dan het is, want voordat je het weet spreek je jezelf tegen. Blijf strikt bij de waarheid.
En als je het echt niet hebt gedaan komt het wel goed. Zij moeten bewijzen dat jij het hebt gedaan. Jij hoeft niet te bewijzen dat je het niet hebt gedaan.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de politie kun je ook een paar 'retorische' vragen verwachten; ze willen namelijk dat je bekent. Dan is de zaak voor hun 'opgelost'.

Ondanks alles moet je te allen tijde bij je eigen waarheid blijven. Als je het niet gedaan hebt, blijf je dat hoe dan ook volhouden, wat ze ook vragen.

Ze kunnen bijvoorbeeld gaan vragen op welke tijdstippen je bij het 'slachtoffer' aanwezig was, waar het slachtoffer het geld bewaarde, of je er wel eens open en bloot geld hebt zien liggen, wat jouw mening is over stelen enz.
Er kan ook zomaar een vraag tussendoor gegooid worden van: Voel je je schuldig ten opzichte van het slachtoffer? Of: hoe goed ken jij het slachtoffer. Enz. enz. Het kan dus van alles zijn.

Tip: Blijf gewoon jezelf! Wees niet bang om leugenachtig over te komen en blijf ontspannen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom een duim naar beneden? Daar ben ik wel benieuwd naar deze keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat begrijp ik snal hem ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is niet van mij, maar ik denk dat het aan het eerste stukje ligt. De politie wil namelijk de waarheid. Niet een willekeurig iemand om dader te noemen.
Als het goed is, wordt je niet als crimineel behandelt. Vertel de waarheid. Weet je iets niet zeker? Dan kun je dat gewoon zeggen. Aan het eind van het verhoor wordt het gesprek. Voor je samengevat en wordt gevraagt pf dat klopt en of je nog iets toe te voegen hebt.

Er is nog geen sprake van rechters etc. Eerst gaat de politie bekijken wie er naar de rechter moet. Daar hoef je je nu niet druk om te maken.
Als afsluiter: bedenk je ook, het ga!t om winkeldiefstal. Niet om moord.
Ben je erg zenuwachtig, bedenk dan dat politieagenten net mensen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed punt dat politie agenten ook mensen zijn. Het gaat erom dat de politie jouw kant van het verhaal op papier krijgt. Mochten ze bewijs hebben dan zullen zij daar jou mee confronteren in de loop van het verhoor. Ga dus vooral niet liegen want dat kan alleen tegen je gebruikt worden. Heel veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat niet om winkeldiefstal maar om diefstal op het werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We kunnen, ipv elkaar op de letter afschieten(het punt was duidelijk toch.), ook het antwoord hier onder van Annigje collectief plussen. Veel completer kan haast niet!
Met dit soort vragen, die een ingrijpend gevolg in je leven kunnen hebben, moet je naar professionals gaan.

De overheid heeft een gratis juridische dienst opgezet.
Die kun je telefonisch benaderen. Onder andere voor "arbeidsconflicten" als deze.

Juridisch Loket:
Tel: (030) 232 64 10

Ze gaan niet in op de emotionele kant van de zaak.
Hou daar rekening mee.
Je krijgt juridisch advies.
Met coaching of trauma gaan ze niet proberen te helpen; dat beschouwen ze niet als hun vakgebied.

Dat zeg ik er bij omdat zo'n beschuldiging behoorlijk schokkend is voor degene die het voor de kiezen krijgt, jou dus.
Maar die schok moet je ergens anders zien kwijt te raken.
Probeer je dat bij de juristen dan kunnen ze je echt niet helpen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/consumentenzaken/vraag-en-antwoord/adres/j/juridisch-loket.html

Toegevoegd na 5 minuten:
1 tip nog wel, in aanvulling op wat anderen al schrijven:

- de getuigenverklaring, waarvan ze jou gaan vragen of die juist is. NEEM DE VRIJHEID DIE TE CORRIGEREN WANNEER ER IETS NIET KLOPT. Dat is heel belangrijk.
Pas als alles klopt met hoe jij het ervaren hebt, DAN kun je er je handtekening onder zetten.

Staat je handtekening er terwijl je het er NIET mee eens was, dan heb je pech gehad, is dan het verhaal. Hoe vervelend ook voor je; je hebt je handtekening, na lezing ervan, er onder gezet en daarmee heb je op dat moment aan gegeven dat je het er mee eens bent.

Dus let op wat je ondertekend. En onderteken alleen iets waar je het 100% mee eens bent.