Mag leerkracht je fouilleren?

Donderdag 01/02/2018 had ik het vak fysica. We werkten aan een taak waarbij we een laptop nodig hadden. Toen het bijna tijd was moesten we alle laptops terugleggen in de kar, dat deed mijn medeleerling met wie ik werkte voor mij. Ik ging naar de deur omdat mijn vrienden daar stonden. Net wanneer ik de leerkracht naast de kar passeerde blokkeerde ze de weg. Ze zei tegen iedereen: "Waar blijft de laatste laptop". Ik draaide me om en voelde 1 seconde later iets aan mijn borst en buik. Ik draaide me op en ik zag haar met haar linkerhand mij van voor fouilleren en met haar rechterhand aan mijn boektenas voelen. Dit is toch ongepast??! (dit is het korte stukje van het verhaal) Ik wil graag weten of dit mag of niet zodat ik ermee naar de directeur zal gaan.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
en waar kwam de laatste laptop vandaan?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Tip: bespreek het voorval eerst eens met de betreffende leraar. Vertel hoe het op jou is overgekomen en luister naar de beleving van de leraar. Je zal zien dat beiden wel een punt hebben, maar tegelijk ook dat beiden niet helemaal gelijk hadden. Een leraar mag niet zomaar aan je zitten of in je tas gaan graaien, maar ze mag ook wel haar best doen een eventuele diefstal te voorkomen. Dat laatste moet soms in een split-second. Met wederzijds begrip bereik je vaak veel meer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kan je wat meer uitleg geven? Waar raakte ze je allemaal aan? Als het ook op geslachtsdelen was mag het niet nee.
LeonardN
6 jaar geleden
Veel te snel en ondoordacht handelen van de leraar. Ze had even kunnen zorgen dat het probleem opgelost werd (want dat was tellen later opgelost naar ik aanneem) en even de kat uit de boom kunnen kijken, overleg kunnen plegen voordat tas doorzoeken en fouillering aan bod komen. "Dat laatste moet soms in een split-second." Er had ook een andere vlotte beslissing genomen kunnen worden. Even de deur dicht totdat de laptop boven water is. Als dan blijkt dat deze niet boven komt, kan er even overlegd worden hoe de situatie aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Praat er eens over met die leraar. Dat lijkt me sowieso stap 1.
TurfGraver
6 jaar geleden
"Even de deur dicht..."
En dan komen die wijsneuzen met 'mag een leraar je van je vrijheid beroven?' :D
MarBet
6 jaar geleden
Wat je ook kan doen is contact zoeken met de vertrouwenspersoon van school. Die kun je de volledige versie van het verhaal vertellen en dan kunnen jullie samen kijken wat je hiermee moet doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@MarBet, Voortaan als regel: zelf de laptop inleveren, het niet door een ander laten doen. Niemand verlaat het lokaal, voordat alle laptoppen ingeleverd zijn. Zo doet men dat al jaren op de Maritieme scholen.

Antwoorden (3)

Was het wel echt de bedoeling om te fouilleren? Was het niet snel even tegenhouden? Ik kan me wel voorstellen dat de leerkracht jou wil tegenhouden, onder het motto van: niemand de deur uit, vóór dat alle laptops ingeleverd zijn. En ja, dan mag dat.
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Een leraar mag niet zomaar gaan fouilleren, of in een tas zitten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+jc54 het meest waarschijnlijke, gewoon de leerling tegengehouden, en die werkte niet mee maar duwde door. Fouilleren is heeeel iets anders, neem dat maar van mij aan. Dan spreekt je niet van 'ik zag haar fouilleren'.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ze zei het zelf.
De dag erna had ik weeral van haar les en het was weeral hetzelfde.
Net ging een vriend van mij langs haar en ik wou naar hem toe.
Ik stond NET voor haar en ik zag haar linkerhand naar me toe komen, ik wist dat ze het nog eens ging proberen.
Uit reflex duwde ik haar hand (niet hard) van me weg en zei ze: "Ow ja ik had je gisteren al gefouilleerd" en dan nog voor de hele klas.
En ze zei ook iets van: "Niet dat ik het op je heb gemunt jij was de eerste die voor me kwam", terwijl mijn vriend net voor haar stond als eerst!
Nee dat mag niet. Niet zoals dat hier gebeurd is.
De leerkracht had gewoon kunnen vragen of je wilde stoppen en je tas open wilde maken. Er was geen enkele reden om jou te betasten/aan te raken/fysiek te stoppen.

Openen tas:
Enkel als veiligheidsmaatregel, door het reglement bekendgemaakt en met overdenking.

""
Tas, kluisje
Een tas van een leerling kan tegen diens wil door bijvoorbeeld een leraar alleen onderzocht worden bij wijze van veiligheidsmaatregel. Voorwaarden hiervoor zijn dan ook nog dat daarvoor een basis is gelegd in het schoolreglement en in het leerlingenstatuut en dat dit ook aan ouders en leerlingen bekend is gemaakt. Daarbij dient dan tevens aangegeven te zijn in welke gevallen en onder welke voorwaarden tot deze maatregel kan worden overgegaan.
In een concreet geval dient dan telkens door betrokkenen een afweging gemaakt te worden tussen verschillende belangen. Enerzijds is er de bescherming van de privacy van de leerlingen en anderzijds gelden de belangen van de school (en daarmee van de overige leerlingen, van de personeelsleden en van bijvoorbeeld de ‘buurt’). Bij het maken van die afwegingen zullen concrete aanleidingen een belangrijke rol spelen. Het ‘ongewild’ openen van tassen of kluisjes is eerder te rechtvaardigen als er recent sprake van een incident met vuurwerk is geweest. Ook het hebben van een zwaarwegend belang voor de maatregel speelt in de afwegingen een belangrijke rol. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het in gevaar zijn van de veiligheid van de school en de daarbij betrokkenen als gevolg van brandgevaarlijk materiaal dat in een locker wordt vermoed aanwezig te zijn.
""

Fouilleren is nog weer een stap verder:

""
Fouillering
Een ingrijpender maatregel dan het opnemen van een tas of een kluisje is het fouilleren.
Als de mogelijkheid daartoe in de genoemde documenten is neergelegd, mag, mits daarvoor afdoende redenen zijn, een leerling ook gefouilleerd worden. Daarbij dient dan wel aangegeven te zijn wie deze bevoegdheid heeft en voor welke gevallen en onder welke voorwaarden die geldt.
Het verdient overigens meer dan aanbeveling dat de uitvoering van een dergelijke ingrijpende maatregel in aanwezigheid van een collega plaatsvindt. Dit om bij eventuele klachten over geweld en/of (seksuele) intimidatie als school sterker te staan.
""
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Danku voor je reactie!
Nee. Fouilleren mag allen gedaan worden door een opsporingsambtenaar. Of door aangewezen beveiligers en portiers (denk aan luchthavens en evenementen) een beveiliger op een school mag dat bijvoorbeeld weer niet, en een leraar al helemaal niet.

Het openen van een tas, kan gevraagd worden (en jij mag dat weigeren) ook in winkels trouwens, ook wanneer er een bordje hangt dat je dit gevraagd kan worden.

Wanneer de leraar jou echt verdenkt van diefstal mag hij/zij jou aanhouden en dan de politie bellen. Die kan dan fouilleren.

Leuk om even op in te gaan. Hierboven staat een reactie over "opsluiten achter gesloten deur" Dat mag de leraar wel doen. Echter alleen wanneer hij jou heeft aangehouden en jij probeert steeds weg te lopen.

Dit is een vorm van gepast geweld ter voorkoming van vluchten. En hij moet direct de politie bellen en jou overdragen aan een opsporingsambtenaar. Doet hij dit niet, is het wederrechtelijke vrijheidsberoving.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er zijn af en toe trouwens uitzonderingen. Bijvoorbeeld bij een ernstig vermoeden van wapens. Dan kan er eventueel gefouilleerd worden op scholen. Maar dan is er vooraf WEL toestemming voor verleend door de politie!

Of preventief fouilleren zoals bij een evenement. Maar daar heb je dan een keus. Mee werken en toegang. Of "nee" en dan heb je geen toegang.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel erg bedankt, ik heb de leerkracht een mail gestuurd en ze bied nu haar excuses en dat ze het nooit meer zal doen. Ik zal maandag de directeur inlichten van het incident, omdat ze er niet zomaar mee weg kan!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is toch uitgesproken? Althans, via mail is wel erg makkelijk natuurlijk. Beter had je face to face gesproken. Waarom nu nog het groter maken dan het is? Laat het rusten, leraar heeft excuses gegeven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Prima per mail, de leerkracht heeft de excuses vastgelegd. Zeer sportief klinkt dat. Waarom nu nog een wraakactie?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Precies @JoanDArc . Dat was mijn gedachte ook.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Precies @JoanDArc . Dat was mijn gedachte ook. Het is helemaal niet nodig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ uitgebreid verslag als er ernstige verdenkingen zijn.
Op de Maritieme scholen verlaat niemand het lokaal voordat alle elektronica is ingeleverd en afgetekend. Kwestie van discipline.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ze stuurdde me dit: Dit wil ik heel graag uitpraten want ik heb geen moment gedacht dat jij een laptop zou nemen. En het feit dat je je geviseerd voelt, klopt niet en dat wil ik graag uitleggen. Het spijt me als dit zo overkwam. Fer de helft van de klas heeft het gezien!
Ik denk niet dat iedereen er mee zal stoppen om erover te praten.
Ze wou het de 2de keer ook doen. En face to face gaat niet omdat er een weekend is en omdat ze niet eens een mail vanuit haar zelf naar me stuurdde.