Hoe spreek je beter nederlands?

Ik woon al mijn hele leven in nederland en spreek ook gewoon nederlands, maar ik heb veel moeite met aanwijzende voornaamwoorden dit, dat, deze en die en lidwoorden de het. En bijvoeglijke naamwoorden (bijv. mooie stoel of mooi stoel). Ik wil ook gewoon welbespraakt zijn en mooi goede en mooie zinnen kunnen maken en correct kunnen schrijven. Weet iemand een boek die me hierbij kan helpen. Het liefst 1 dik boek.

Toegevoegd na 25 seconden:
Alvast bedankt!

Toegevoegd na 1 minuut:
Er is echt niks zo frustrerend als je niet uit je woorden komt je komt heel snel dom over.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag, dat is nog eens iets anders dan je er zomaar bij neerleggen dat Nederlands een lastige taal is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eindelijk eens iemand die zich druk maakt over zijn taalgebruik, dat volgens mij trouwens heel erg meevalt hoor. Zeker in vergelijking met vele anderen hier op GV.
Zelf kan ik ook nog wel wat tips gebruiken op dit gebied dus ik heb deze vraag als Goeie Vraag betiteld en ik ga hem ook volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yohannes, een + voor je moed en je doorzettingsvermogen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het taalgebruik van een oudere (met alle respect)(als u dat bent op de foto) kan je niet vergelijken met dat van een jongere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfde probleem hier, ik gooi alle woorden door elkaar sinds ik Latijn,Grieks,Duits,Frans en Engels leer.
Daar zijn gewoon andere taalregels.
Soms moet ik ook opnieuw mijn zinnen herhalen omdat niemand ze verstaat.
Of betekenen mijn zinnen iets anders dan ik wil zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wow Yohannes is geen oudere, zie deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/slappe-tepels.190525
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk kun je via de de website aanpakkers, fff google, iemand vinden die je daarmee kan helpen. Waar je samen kunt oefenen.

Het beste antwoord

Misschien is een online cursus 'Nederlands foutloos spreken en schrijven' iets voor jou.

http://www.leren.nl/rubriek/talen/nederlands/

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je sxiopo :)

Andere antwoorden (13)

Ga dan een cursus Nederlands volgen bij een volksuniversiteit bij jou in de buurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel boeken lezen, als je veel leest zal je veel woorden- en zinscombinatie tegenkomen die op een gegeven moment in je hoofd blijven hangen.

En nog een tip voor je specifieke probleem:

xxx hier daar
De DEze DiE
heT diT daT

het mooie boek de mooie vrouw
een mooi boek een mooie vrouw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geboren en getogen Nederlander met Nederlandse ouders bent, zou dat eigenlijk geen probleem mogen zijn. Je kunt namelijk niet ' leren' wanneer een woord de/deze of het/dat is, dat leer je gaandeweg naarmate je de taal leert. Net zoals we in het Duits gewoon dom moeten leren of iets der die of das is, of le of la in het Frans. Weinig of geen aanknopingspunten.

Wil je het echt correct doen, dan zit er weinig anders op dan gewoon heel veel lezen, maakt eigenlijk niet eens uit wat, als het maar in goed Nederlands geschreven is. Al lees je kinderboeken.

Wat je beter kunt vermijden is conversaties met mensen die de taal ook slecht machtig zijn, of, nog erger : televisie kijken. De keren dat je daar ABN hoort worden almaar zeldzamer. Vooral Nederlandse spelshows en kwissen zijn een drama. Documentaires en nieuwsprogramma's kun je nog met een redelijk gerust hart blijven kijken - maar ook dat is niet meer altijd 100 %.

Het maken van mooie zinnen en gebruik van moeilijke woorden kun je beter alleen maar doen als je daar om welke reden dan ook een beetje bedreven in bent. Een foute lange zin klinkt namelijk veel dommer dan een korte goede. En een makkelijk woord goed gebruikt is slimmer dan een moeilijk woord in de verkeerde context.
Lange zinnen en moeilijke woorden leer je ook vanzelf als je veel leest, maar dan niet alleen kinderboeken natuurlijk. (Hoewel ; in Harry Potter heb ik meen ik wel zinnen van bijna een halve bladzijde geteld.).

Oefening baart kunst, maar probeer niet te zijn wie en wat je niet bent, want dat komt gekunsteld over. Maar aan je tekst is verder weinig aan te merken hoor. Okee, een boek DAT (het boek, dus dat boek) me kan helpen. Maar dat kun je jezelf inderdaad aanleren. (de man die... / het boek dat...).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beetje tegenstrijdig, in het NL moet je 'aanvoelen" en in een andere taal uit je hoofd leren? Als je het in een andere taal kan leren is het mogelijk om het ook in het Nederlands te leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niks gezegd over dat je lidwoorden in het Nederlands kunt 'aanvoelen' . Integendeel ; je leert ze automatisch met de taal mee - mits je voor het overgrote deel correct Nederlands hoort. En ja, je kunt gaan proberen ALLE lidwoorden van ALLE zelfstandige naamwoorden te stampen, maar dat lijkt me een vrij onmogelijk taak. Het zijn er nogal wat.
Eerst nadenken en dan uitspreken.
(mits u geen lees/leer beperkingen heeft)

U kunt lid worden van de bibliotheek,
putten uit duizenden leerzame boeken.

Kies een willekeurig boek en bekijk hoe de
onderwerpen zijn beschreven.
Kijk ook gelijk hoe het wordt geschreven.

Voor visueel gehandicapten zijn er ,gesproken, boeken.

Veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je eenmaal weet wat het lidwoord is dat bij het zelfstandig naamwoord hoort, kun je ook de bijbhorende aanwijzend en bijvoeglijk naamwoorden weten.
de - mooie - die (voor ver weg) en deze (voor dichtbij)
het - mooie - dat (voor ver weg) en dit (voor dichtbij)
een - mooi (bij een het-woord)
een - mooie (bij een de-woord)

Leer bijvoorbeeld 'de tafel' en 'het huis' met bijbehorende aanwijzend en bijvoeglijk naamwoorden uit je hoofd. Dan moet je bij andere woorden wel nadenken, maar kun je altijd spieken door het woord voor tafel of huis te vervangen.

Dan rest je nog de lidwoorden uit je hoofd te leren die bij de ontelbare zelfstandignaamwoorden horen. Dit kan online via onderstaande link:
http://www.pm-gent.be/Leren/nederlands/okan_lidw1.htm
Zo kun je zelf aan de slag.

Om de lidwoorden van andere zelfstandig naamwoorden te leren kun je elk woord dat je leest of wil gebruiken noteren. Maak een lijst uit het dagelijks leven waarmee je jezelf bv. elke week overhoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand van je familie even vragen hoe je iets moet uitspreken, soms even oefenen.
Veel Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te beginnen mijn complimenten! In deze tijd van taalverloedering kunnen we wel een extra purist gebruiken.
U vraagt naar een boek. Dat is lastig. Als ik zoek op het internet, kom ik wel leerboeken tegen, maar die zijn allemaal gericht op analfabeten of buitenlanders.
Er zijn wel schriftelijke en mondelinge cursussen beschikbaar, om beter te leren spreken en schrijven.
Zie de bronnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zeer goed naslagwerk - je kunt het trouwens ook gewoon helemaal doorlezen want het is interessant - is het boek Schrijfwijzer, geschreven door Jan Renkema. Dit boek gebruik ik zelf als tekstschrijver/-corrector ook professioneel en wordt door mijn uitgeverij ook geadviseerd om te gebruiken bij het opzoeken van bepaalde problemen op het gebied van taal. Destijds stond het ook op de literatuurlijst aan de universiteit waar ik Nederlandse taal en letterkunde studeerde. Het wordt nog steeds, en steeds opnieuw herzien en bijgewerkt, uitgegeven bij Sdu Uitgevers. Voor de lidwoorden zul je echter een woordenboek of de officiële Woordenlijst Nederlandse Taal (het Groene Boekje) moeten raadplegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paar tips;

Wanneer gebruik je "die' en wanneer 'dat'?
DIE gebruik je wanneer je te maken hebt met een 'de'
woord; ( de jongen, de vrouw etc)
DAT gebruik je wanneer je te maken hebt met een 'het' woord; (het schip, het paard) en bij alle verkleinwoorden dus , want dat zijn ook 'het' woorden.( het meisje, het kindje)

Woorden als die, dat, deze, zo'n, zulke,dit wijzen iets aan en daarom noemen we dat 'aanwijzende voornaamwoorden.
DIT huis is groter dan DAT huis,
DEZE jongen is slimmer dan DIE jongen.
Bij 'de' woorden of meervoud gebruik je 'die' of 'deze',
Zie je die man? Die heeft een rare jas.
Bij 'het' woorden of hele zinnen gebruik je 'dit' of 'dat',
Heb je het boek? Ja, DAT heb ik.

Een bijvoegelijk naamwoord zoals jij aangeeft 'mooi(e) zegt iets over het zelfstandig nmw dat er meestal achter staat. Het LEGE huis, de ZWARE tas, de MOOIE stoel.
Als het ervoor staat zoals hierboven, komt er dus een 'e'
bij en wordt het verlengd. Staat het erachter dan wordt het de korte vorm; de MOOIE stoel, de stoel is MOOI.
De KALE man, de man is KAAL.

Dan heeft onze overigens lastige taal ook nog een regel dat we ook stoffelijke bijvoegelijke naamwoorden hebben.
Die geven aan van wat voor stof iets gemaakt is. Deze stoffelijke krijgen er altijd een 'n' bij;
het HOUTEN huis, de GOUDEN ring, het KATOENEN shirt.

Dit was even taalles in een notendop, even een paar makkelijk te begrijpen regeltjes. Dan ben je alvast iets geholpen. Ik vind het klasse dat je graag goed de Nederlandse taal wilt beheersen! De meeste Nederlanders zijn niet echt op de hoogts van de regels en zelfs wetenschappers buigen zich soms over onze taal en hebben er zelfs discussies over. Ik weet niet of je wel eens op TV hebt gekeken naar 'Het grote dictee der Nederlandse taal' maar daar kan je zien hoeveel moeite zelfs schrijvers, docenten, journalisten enz. ermee hebben om foutloos te schrijven. Het is echt heel moeilijk geworden, doordat we steeds neuwe spellingen hebben gekregen. Zelf heb ik veel profijt bij de site;
www. beterspellen.nl
Daar staat een goede uitleg en krijg je elke dag een mailtje met 4 vragen die je moet invullen. Je krijgt direct antwoord of en wat je fout hebt ingevuld. Ook waarom het fout is ,staat erbij. Aldoende leer je van je fouten.Zij zijn ook goed op de hoogte van nieuwe spellingsregels en dat is in sommige boeken niet altijd het geval.
Taal leeft en is erg aan verandering onderhevig!
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dit niet het 'beste antwoord' gaat worden, dan weet ik het ook niet meer. Klasse! En stiekem (ik ben iemand die altijd hoog scoorde voor het vak Nederlands) ben ik ook wel blij met dit opfrissertje.
amc
12 jaar geleden
Gek hè dat onze taal zelfs voor de Nederlanders moeilijk is? Ik was er altijd erg goed in. De directeur kwam nog eens in onze klas, op de middelbare school, om persoonlijk mee te delen dat een leerling de annalen in ging omdat ze een 10 voor nederlands op haar rapport had. Dat was ik dus en ik vond het vreselijk dat ik naar voren moest komen! Ik voelde me zo opgelaten! Kan je nagaan dat het nooit voorkwam. Nu ga ik wel eens in de fout hoor, door de veranderende spelling, witte/ groene boekje zie je door de bomen het bos niet meer. Maar de belangrijkste regels veranderen (hoop ik) niet en die weet ik nog wel.;P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prachtig antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi, antwoord waar iedereen beter van kan worden..dikke plus!
amc
12 jaar geleden
Klopt helemaal Visara!
Indien het niet het onderwerp is én enkelvoud, komt er geen -e- achter;= Dat(wat) is een mooi huis,(gebaar, paard ofzo, in elk geval bij 'het' woorden) (wie of wat vragen om het onderwerp te weten te komen)dus; wat is een mooi huis? Dat is dan het onderwerp. Het is dan wel een -het- woord. Bij -de- woorden komt ook dan een -e-
Daar loopt een mooie vrouw (wie loopt)? de vrouw loopt dus de vrouw is het onderwerp.
Dat is een mooie vrouw. (Wie of wat) is een mooie vrouw?
-Dat- is dus het onderwerp.
Ook bij meervoud komt een -e- als het geen onderwerp is
Dat zijn mooie huizen, mooie gebaren enz.
amc
12 jaar geleden
corr;het is dan wel een -het- woord.
Bij -de- woorden komt dan wel een-e-.
Las niet lekker zoals ik schreef (bij -de- woorden komt ook dan een -e-)
amc
12 jaar geleden
Als je het echt goed wilt leren, moet je toch de grammaticaregels kennen. Yohannes geeft aan het goed te willen leren en is bereid een dik boek erover te lezen. Een heel goed idee en dat moet hij zeker doen.
Van alleen naar anderen te leren door ernaar te luisteren, daarvan leert hij het ook niet goed. Nederlanders maken zoveel fouten in de uitspraak, dat wil je niet weten!
Voorbeeldjes die je altijd weer hoort;
"Heb je hunnie gezien"? (ipv. hun)
"Hij is net zo groot dan hem". (ipv. als)
"Ik heb het hen gezegd". (ipv. hun)
"Ik ga met je mee, tenzij je de benzine betaalt".( ipv.mits)
"Ze kwam te laat omdat ze een ongeluk had gehad". ( ipv. doordat)
"Ze kwam te laat doordat ze zich had verslapen ( ipv. omdat) Omdat geeft nl een reden aan en doordat een oorzaak, moet je net weten.
Ik ging naast hun zitten (ipv hen)
Zo kan ik heel lang doorgaan, velen weten het zelf niet en denken zelfs dat het goed is. :)
Een belangrijk element van uw vraag verwijst naar het probleem dat in vele talen bestaat: het kennen van het geslacht van naamwoorden. En zoals in al die talen: het zal erop neerkomen dat je lange lijsten van buiten moet leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb even wat van jouw antwoorden gelezen, maar daar zag ik geen fout in staan!
Dus, speelt dit eigenlijk wel een rol? Of is het eigenlijk maar een sporadische vergissing, waar je veel wroeging over hebt?

Dus ik vraag me af, wat je verlangen nou precies is.

Mocht het inderdaad een heel bepaalde fout zijn, zoals lidwoorden. Dan vind ik dat bijzonder. Misschien is het dan een vorm van dyslexie.
Aandacht kan dan zeker helpen. Koop in de bibliotheek een boek voor € 1, pak een gele stift en maak al deze woordjes in het boek geel. Door erop te letten, kun je je partieel trainen in dit aspect.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap je frustratie ik woon in griekenland en heb hetzelfde probleem met de griekse taal. Nu gaat mijn dochtertje naar de eerste klas en vind ik het erg dat ik haar niet heel goed kan begeleiden. Het voordeel is echter dat ik door haar te helpen er zelf ook heel veel van leer.

Mijn tip is dan ook probeer aan nederlandse grammatica leerboeken te komen van hogere opleidingen in jouw geval dan.

Mijn grieks lerares gaf mij ook te tip om veel naar programma's te kijken of te luisteren waar de betreffende taal die je wil leren. bijvoorbeeld: tien voor taal etc. en goede boeken lezen

maar alles bij alles is het altijd moeilijk want in dagelijkse gesprekken heb je vaak niet de tijd om echt na te denken over hoe je iets moet zeggen.

Daarom denk ik persoonlijk dat ieder persoon die emigreert of om de een of ander reden in een ander land verblijft. alleen al respect verdient als hij wilt en probeert om de taal te leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien helpt onderstaand boek (zie link) je wel verder.

Uiteraard zijn er ook andere hulpmethoden om je spreekvaardigheid te verbeteren. Vandaag de dag kan je hiervoor terecht bij "logopedisten." Zij weten waar de pijnpunten liggen bij mensen die moeilijkheden hebben met spreken en helpen je er zo weer bovenop.