Hoeveel mogelijk rijtjes zijn er? (Wiskunde opgave)

Als je 10 keer met een dobbelsteen gooit, waarbij op de zijvlakken de getallen 1 t/m 6 staan. Na elke worp noteer je het gegooide getal. Zo krijg je een rijtje met 10 getallen. Hoeveel mogelijk rijtjes zijn er met drie vieren ?

Ik weet dat het iets met permutaties en combinaties moet zijn, maar hoe?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het aantal permutaties van 10 items is 10! (wist je al).
Maar bij elk van die permutaties tel de de drie vieren 3! keer mee.
En de 7 niet-vieren 7! keer.
Het gevraagde antwoord is dus 10! / (3! x 7!).
Dit getal wordt ook wel het aantal combinaties genoemd, en wordt ook wel geschreven als 10 boven 3, of 10 over 3.
n! / (k! x (n-k)!