Heb ik recht op bijzonder verlof als mijn stiefvader overlijdt?

De echtgenoot van mijn moeder is er slecht aan toe en we hebben te horen gekregen dat hij niet lang meer zal leven (vermoedelijk hooguit enkele weken). Los hiervan stap ik aan het eind van volgende maand over naar een andere werkgever, en ik heb nog maar een beperkt aantal vrije dagen over welke ik wil opnemen tegen het einde van mijn hier werkzame periode.

Echter de kans is dus groot dat ik dus voor het zo ver is mogelijk een uitvaart bij moet/wil wonen. Ik heb voor de zekerheid bij mijn baas gevraagd of ik hier rekening mee moest houden met betrekking tot vrije dagen en tot mijn grote verbazing zegt hij dat dit inderdaad het geval is, en dat ik voor een eventuele uitvaart van mijn stiefvader een vrije dag op moet nemen.

Ik heb geen cao, en er staat ook niets over in het contract, dus in dit geval geldt de Nederlandse wet. Helaas kan ik nergens duidelijke informatie vinden over hoe de situatie is met betrekking tot stiefvaders. Voor een gewone vader of moeder zou ik als ik het goed begrijp recht hebben op vier dagen bijzonder verlof. Ik kan ook informatie vinden over pleegouders en schoonouders, waarvoor ook een aantal dagen staat (in ieder geval één voor de uitvaart, en daar gaat het me met name om) ... maar stiefvaders worden nergens genoemd. Mijn moeder en stiefvader zijn al een dikke twintig jaar getrouwd. Wie weet hoe dit zit? Heb ik wettelijk recht op bijzonder verlof voor de uitvaart van mijn stiefvader?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
13.7K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Door de bank genomen krijg je verlof bij het overlijden van eerste graads familieleden. Eerste graads familieleden zijn (stief)ouders en (stief)kinderen.

Antwoorden (1)

Bijzonder verlof is niet in de wet geregeld, maar in de CAO of in de afspraken in de arbeidsovereenkomst. Als je geen CAO hebt en geen vastgelegde arbeidsvoorwaarden, kan je werkgever dat dus zelf bepalen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij overlijden zou je in principe wel recht hebben op calamiteitenverlof, maar voor zover ik dat goed interpreteer geldt dat alleen voor bloedverwanten (je natuurlijke vader) en niet voor aanverwanten (je stiefvader)