welke opleiding moet ik volgen en wat heb ik nodig om een pyscholoog te worden?

Ik doe op dit moment MBO 2 Handel , en wil graag pyscholoog worden , maar ik weet niet wat ik allemaal nodig heb en welke opleiding moet ik volgen op het MBO of HBO ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat wordt een lange weg:
http://www.youchooz.nl/beroepen/psycholoog/102/welke_opleiding/7
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
danku.

Antwoorden (3)

Na MBO2 moet je een MBO3 opleiding volgen en dan een MBO4 en dan kun je psychologie studeren op HBO niveau maar om echt goed werk te hebben kun je beter na 1 jaar HBO door naar de universiteit voor psychologie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
weet u misschien welke opleiding moet ik doen op het MBO ? eigenlijk ik wou gelijk na MBO2 HBO proberen ! zodat het sneller gaat. en dank u voor antwoorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om op het HBO terecht te komen, heb je minimaal HAVO of MBO 4 nodig, anders nemen ze je sowieso niet aan. Goed antwoord Pelle +.
Ivana
10 jaar geleden
plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
aha oke bedankt crea.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is nog een manier om aan een HBO te beginnen, namelijk een toelatingstoets. Daar moet je wel 21+ voor zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oh dat is wel goed, waaner ik MBO2 afmaak dan ben ik 21 geworden kan ik die toelatingtoets maken. danku
ronron1212
10 jaar geleden
1 jaar hbo je bedoeld een volledige hbo 4 jaar toch Pelle.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ronron na 1 jaar hbo kun je universitair psychologie doen, het is geen psychiatrie. Somma: vergeet dat maar, met alleen mbo2 zul je niet door de toelatingstoets komen, die is op havo niveau dus daar moet je wel bijlessen voor nemen. Sowieso vind ik het nogal apart dat je 21 bent als je de mbo2 opleiding binnen hebt, wat heb je precies tussen 12 en 21 dan gedaan? VMBO en MBO 2 duren samen geen 9 jaar.
ronron1212
10 jaar geleden
Toelatende profielen
• Alle vwo-profielen geven toegang tot de bacheloropleiding psychologie.
http://www.uu.nl/bachelors/bachelor/psychologie/toelating
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja is wel apart klopt , ik woon al 5 jaar in Nederland in die 5 jaar heb ik 8 maanden taal geleerd en 1 jaar MBO 1 behaald maar ik kon paar jaren niet studeren daarom zit ik nu op het MBO2 !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron: propedeuse of einddiploma van een hogeschool die onder de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW) valt (Let op: er kunnen nadere (vakkenpakket)eisen gelden) Uit jouw link....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah ok Somma, je zou kunnen proberen om die 21+ te gaan doen maar zorg dan dat je eerst te weten komt wat ze precies vragen en je kunt daar ook wel hulp in krijgen.
ronron1212
10 jaar geleden
Pelle om de een jarige propedeuse op een hbo is een voltooide havo nodig de propedeuse moet ook binnen 2 jaar worden gehaald anders kan je de school verlaten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je propedeuse halen staat los van de vooropleiding ronron.... kan met MBO4, met HAVO met 21+ toelatingstest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over toelating via HBO: er kunnen wel aanvullende eisen worden gesteld. Alle VWO profielen geven toegang, maar alle VWO profielen hebben tegenwoordig ook een vorm van wiskunde. Met VWO oude stijl had je minimaal wiskunde A nodig. Stroom je dus op via MBO en HBO dan moet je meestal een schakelprogramma of toelatingstest statistiek doen. Dat geldt trouwens evengoed als je via bijvoorbeeld HAVO en HBO propedeuse komt. VS: realiseer je wel dat er een groot niveauverschil is tussen MBO2 en universiteit. Ik zal niet zeggen dat het niet mogelijk is hoor; mensen kunnen nu eenmaal door allerlei redenen op een lager schoolniveau terecht komen dan ze aan zouden kunnen. En sommige mensen hebben gewoon ook wat meer tijd nodig, zijn laatbloeier of een andere route past beter bij hen. Maar voor een 'gemiddelde' niveau 2-leerling is een universitaire studie niet haalbaar. Heb je het idee dat je een goede inschatting kunt maken van je eigen capaciteiten? Zo ja: ga ervoor! Zo nee: zorg voor een plan B. Kijk naar wat jou het meest trekt in de studie psychologie en zoek uit welke opleidingen op MBO of HBO niveau je in staat stellen om met die aspecten te werken. Wil je bijvoorbeeld graag patiëntencontact en mensen begeleiden in de eerste lijn en is het niet zozeer het wetenschappelijke aspect en mogelijkheden voor onderzoek die je trekken, dan zou je kunnen kijken naar een functie als POH-GGZ, dus praktijkondersteuner GGZ. Hierbij begeleid je mensen met psychische problemen in de huisartsenpraktijk. Je zou dan kunnen kiezen voor de opleiding doktersassistente op MBO4 niveau, en daarna de aanvullende opleiding POH-GGZ op HBO niveau. Mocht je dan na je MBO4 besluiten om voorlopig nog niet verder te studeren, dan kun je altijd nog als gediplomeerd doktersassistente aan de slag. Zo zijn er meer mogelijkheden, bijvoorbeeld maatschappelijk werk (HBO) of sociaal pedagogisch werk (MBO) - functies waarin je ook mensen met psychische problemen kunt begeleiden. Als je echt geïnteresseerd bent in die wetenschappelijke kant dan zijn die alternatieven er natuurlijk niet echt: dat is nu precies heet kenmerk van de universitaire opleiding. Maar dan nog zou je een soort vangnet voor jezelf kunnen creëren waardoor je in elk geval bij je tussentijdse stappen richting universitair onderwijs ook diploma's haalt waar je iets mee kunt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En antwoord verdient natuurlijk een plus. Kort maar krachtig, dat is een gave die ik helaas niet bezit.. :-P
SimonV
10 jaar geleden
De kanttekeningen van Lies12 wat samenvattend, zou je kunnen overwegen in hoeverre je de capaciteiten bezit psycholoog te worden. Het is jammer als je veel energie gaat steken in een beroep waar je niet geschikt voor bent. Het valt me op dat je psycholoog twee keer verkeerd spelt (pyscholoog). Op zich niet erg, maar misschien betekent dit toch iets? Als je mensen wilt helpen, kan dat ook als maatschappelijk werker bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Let wel Lies en Simon: ze woont pas 5 jaar in Nederland en heeft dus eerst al haar energie moeten steken in het leren van het Nederlands. Toen ik dat begreep denk ik wel dat het mogelijk is om psycholoog te worden!
SimonV
10 jaar geleden
Dat verandert de zaak inderdaad! Bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle: ik zal ook de laatste zijn die zegt dat het niet mogelijk is. Zoals ik al schrijf: er kunnen allerlei redenen zijn waarom iemand in eerste instantie op een lager schoolniveau terecht kan komen. Over de hier genoemde reden had ik inderdaad heen gelezen, heel goed dat je dat nog eens noemt, want dat maakt wel verschil natuurlijk. Ik geef het alleen maar even aan: hoe je het ook wendt of keert, er is een groot verschil in niveau tussen MBO2 en universiteit. En het is een lange weg. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom je een plan B nodig zou kunnen hebben. Ik zou bijvoorbeeld graag een bepaalde postdoctorale opleiding doen, maar omdat de plaatsen beperkt zijn en mijn belastbaarheid ook vrij laag, heb ik ook een plan B voor als het me niet lukt mijn aanvankelijke doel te verwezenlijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar het hebben van een plan B betekent niet dat je niet voor het waarmaken van je dromen moet gaan hoor. Als je graag psycholoog wilt worden, moet je daar gewoon voor gaan. Maar een vangnet is nooit verkeerd.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
maakt het uit welke niveau 4 opleiding? zo ja welke dan? zo niet wat is de makkelijkste mbo opleiding om snel door te stromen naar hbo?
Op deze site http://www.nationaleberoepengids.nl/Psycholoog vind je deze informatie over de opleidingen tot psycholoog:

"Opleidingen tot psycholoog

Om Psycholoog te worden moet je minstens de HBO opleiding Toegepaste Psychologie hebben afgerond. Deze opleiding duurt vier jaar.

Voor het Universitaire niveau van Psycholoog, waardoor je een wetenschappelijk Psycholoog wordt, moet je de WO opleiding Psychologie doen. Dit is een drie jaar durende Bachelor met een een tot twee jaar durende Master. Er zijn tegenwoordig ook thuisopleidingen psychologie die behaald kunnen worden, maar of deze voldoen is de vraag.

Je hebt een verplichte registratie, bijvoorbeeld een NIP registratie.

Je kan doorstuderen tot Klinisch psycholoog, GZ-pyscholoog, kinderpsycholoog of klinisch neuropsycholoog."
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor antwoord, heeft me echt geholpen.
Antoni
10 jaar geleden
Graag gedaan!
Om echt psycholoog te worden, moet je de opleiding Psychologie aan een universiteit volgen. Binnen deze opleiding kun je je nog specialiseren. Toegepaste Psychologie op het HBO leidt niet op tot psycholoog, maar tot meer assisterende en begeleidende beroepen in de psychologie.

Je kunt op de universiteit komen, door MBO af te ronden en vervolgens je propedeusejaar te halen op het HBO. Ook heb je het colloquium doctum (toelatingstoetsen zonder vereiste vooropleiding), maar hier zijn volgens mij kosten aan verbonden.

Toegevoegd na 55 seconden:
*MBO4 afronden