Staat mbo niveau 4 gelijk aan een havo diploma?

Ik zit in mijn examen jaar van mbo niveau 4, als het goed is heb ik aan het einde van het schooljaar mijn diploma binnen.
Maar mijn vraag is staat dit gelijk aan een havo diploma? Want ik wil bij de marine en daar staat op de site havo of hbo/wo diploma (zie link)

https://werkenbijdefensie.nl/vacature/officier-vlieger-marine-korte-officiersopleiding-96.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Deze vraag heb ik al gesteld aan Defensie via hun vraag/antwoord formulier maar tot op de dag van vandaag geen antwoord gehad.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
57K
Amadea
8 jaar geleden
Nee, dat is een mavo diploma.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En sinds wanneer is dat zo? Met een mbo niveau 4 heb je toegang tot het hbo
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt wel wat je zegt, Ferdy, maar de vraag is of deze opleiding vergelijkbaar is met een 'standaard' hbo-opleiding (zoals bijv. Economie of Rechten). Ik denk dat Defensie voor deze functie de voorkeur geeft aan iemand met minimaal een havo-achtergrond, omdat het sneller kunnen denken voor zo'n functie nog belangrijker is dan de praktische insteek; die kant zullen ze bij de opleiding zelf al meer dan genoeg krijgen, maar dan op een wat hoger denkniveau.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Trouwens, er zijn nog andere functies bij de marine waar je wel met een mbo4-opleiding terecht kunt. Dat zijn meer de technische functies, zoals het onderhoud van de vliegtuigen of helikopters.
https://werkenbijdefensie.nl/vacatures/mbo-4 Let op, soms heb je wel een specifiek profiel nodig.
tinus1969
8 jaar geleden
Gezien de manier waarop de eisen in deze specifieke advertentie zijn verwoord, is MBO-4 niet aanvaardbaar, ook al is het algemene niveau ruwweg gelijk met HAVO.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea, wat bedoel je nu? Dat een mbo4 diploma gelijk staat aan een mavodiploma? Natuurlijk niet want om mbo4 te mogen doen heb je een mavodiploma nodig en moet je nog 3 jaar naar school. Hoe kan dat gelijk aan elkaar staan?

Het beste antwoord

Normaal gezien staat het gelijk aan elkaar maar hier dus niet. Dat komt omdat wiskunde een belangrijke eis is, iets wat je op een MBO4 haast niet krijgt. Het kán zijn dat je een MBO4 opleiding hebt gevolgd met heel veel wiskunde of het kan zijn dat je met een toets kan laten zien dat je aan de wiskunde-eis voldoet maar alleen MBO4 staat hier dus niet gelijk aan Havo.

Mijn zoon wil werktuigbouwkunde gaan studeren aan de HBO, daar zeiden ze dat je toegang hebt met Havo en VWO met wiskunde en natuurkunde etc. Ze moeten je daar ook toelaten met elke MBO4 opleiding, ook bijv 'dans', maar dat wordt natuurlijk niet aangeraden. Qua genoten vakken kom je dus vaak enorm te kort met een MBO4 opleiding tov de Havo.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord!

Andere antwoorden (2)

Havisten zijn beter gevormd in algemene vakken, hebben ook landelijke examens afgelegd waarvoor het examenprogramma voor ieder gelijk is. Bij mbo is dat niet het geval, waardoor de "waarde" van het diploma niet een op een te vergelijken is met een havo-diploma. Mbo'ers zijn praktisch beter gevormd. De vakken waarin examen is afgelegd zijn ook niet noodzakelijk gelijk. (De vakken in de jaren ervoor ook niet. Je kunt bijv. een mbo-diploma "krijgen" zonder in het voortraject ooit Frans te hebben gehad.) Havo is algemeen, mbo is een beroepsopleiding.

Omdat zowel mbo4 als havo (met 'juiste' profiel) toegang geven tot hbo-opleidingen, zou je kunnen stellen dat het niveau ongeveer gelijk is, maar dat de diploma's moeilijk vergelijkbaar zijn.
Computoon
8 jaar geleden
MBO4 (of oud MTS) staat wel degelijk gelijk aan HAVO en is in veel gevallen nog zelf beter. Als je het hebt over wiskunde en natuurkunde, en je volgt bijvoorbeeld MBO4 Elektrotechniek, dan krijg je bijna alleen maar technische vakken waarin constant een hoge graad van Wiskunde en natuurkunde wordt gevraagd. Dit in tegenstelling tot de HAVO, waar ook tijd wordt besteed aan de talen en vakken als Biologie of Maatschappijleer en waarin dus geen hoge graad van wiskunde of natuurkunde wordt gevraagd. Op de HTS zag ik altijd een snellere ontwikkeling in de MTS geschoolde mensen, dan die dus met een achterstand (op Bèta technische vlak) van de HAVO/MAVO. In deze bedoel ik dus de klassieke MTS (4 jaar vol) en dus de minimaal MBO4 opleidingen.