Wat zet je in de inleiding van een sollicitatiebrief? Zie uitleg.

Mijn nicht werkt als interieurverzorgster in een verzorgingstehuis. In verband met bezuinigingen van het verzorgingstehuis, stopt haar werkgever op korte termijn met het leveren van haar diensten. Het verzorgingstehuis heeft zelf "haar eigen schoonmaakpersoneel" in dienst.

Nu wil ik graag mijn nicht helpen bij haar sollicitatie. Zij heeft nl. de kans om naar dezelfde functie te solliciteren bij het verzorgingstehuis en moet zij een sollicitatiebrief in het postvakje deponeren van degene die zij erover heeft gesproken. Maar hoe begint zij haar inleiding van haar sollicitatiebrief? Het gaat in feite om een "interne" sollicitatie (zelfde pand, zelfde functie, andere werkgever), toch?. Wat kan zij in haar sollicitatiebrief zetten? Zij heeft ook nog eens geen relevante werkervaring, dan alleen maar het baantje bij haar huidige werkgever. Dus is het dan ook zinvol om er een CV bij te sluiten, gezien het feit je je huidige werkervaring al vermeld in de sollicitiebrief?

Ik vroeg mij het even af.. Ik ben alleen bekend met sollicitaties naar aanleiding van vacatures :-$

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou kunnen kijken of er hier eentje bij staat. http://www.voorbeeld-brief.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen relevante werkervaring? ze werkt notabene in de baan waar ze op solliciteert! heel veel relevante werkervaring dus. en ook prima referenties (haar huidige baas en klanten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, "Zij heeft ook nog eens geen relevante werkervaring" moet zijn: Zij heeft ook nog eens geen andere werkervaringen.

Het beste antwoord

De intro van de brief zou er ongeveer als volgt uit kunnen zien:

Geachte heer/mevrouw,

Al geruime tijd (of: x jaren) werk ik met veel plezier als schoonmaakster in Y (= naam verzorgingshuis). Op dit moment ben ik in dienst van schoonmaakbedrijf Z, maar omdat u op zoek bent naar schoonmaakpersoneel, zou ik graag voor een vaste baan bij Y in aanmerking komen.

Dat lijkt me een mooie intro voor de sollicitatiebrief. Als jouw nicht eerder verder geen banen in de schoonmaakbranche gehad heeft, lijkt het meesturen van een cv me niet erg zinvol. Wel zou het natuurlijk mooi zijn als ze een referentie kon opgeven binnen het verzorgingshuis waar ze nu werkt. Misschien een tevreden afdelingshoofd of bewoner?

Ze zou de brief kunnen afsluiten met b.v.:

Omdat het werk me zeer goed bevalt, zou ik het enorm jammer vinden om de werkzaamheden voor Y te moeten beëindigen. Daarom hoop ik van harte dat u mij zult uitnodigen voor een sollicitatiegesprek.

Succes!
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bijvoorbeeld:

Geachte mevrouw/heer (achternaam),

Op (datum) hebt u aangegeven dat op (datum) mijn werk op (naam verzorgingstehuis) stopt. Ik vind dit heel erg jammer omdat ik altijd graag heb schoongemaakt op (naam verzorgingstehuis). Ook waren de bewoners en mijn leidinggevende altijd heel erg tevreden over mijn werk.

Gelukkig gaf u in het gesprek aan dat ik kan solliciteren op mijn huidige baan. Hierbij doe ik dat dan ook via deze brief.

En dan het gedeelte waarom je geschikt bent, dat je flexibel bent en netjes en dat je goed om kunt gaan met de bewoners.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi Paquita, Allereerst bedankt voor je antwoord. Maar de brief is gericht aan degene van het verzorgingstehuis, die over het werven van schoonmaakpersoneel gaat. Mijn nicht werkt nu nog voor een schoonmakersbedrijf dat is ingehuurd door het verzorgingstehuis en dus op korte termijn ermee stopt vanwege de bezuinigingen van het verzorgingstehuis. Maar ik denk dat ik nu wel een beetje inspiratie heb gekregen voor het schrijven van de brief :) Nogmaals bedankt! Gr. Pocha
Ik zou wat voorbeelden erbij pakken zodat je goed kunt zien wat je het beste kunt vermelden en hoe zo'n brief in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het zo lees dan maakt je nicht een goede kans! Probeer in je brief duidelijk te motiveren waarom ze wil blijven werken bij het verzorgingstehuis. Ze doet het werk al dus waarom zouden ze haar niet aannemen?!

Laat haar de motivatiebrief zelf afleveren bij diegene die de selectie doet. Een leuke introductie en glimlach doet de helft van het werk:-). Laat haar lobbyen. Probeer bij iederen (receptie, medewerkers en p&o) te laten weten dat je het naar je zin hebt en graag wilt blijven.

De brief moet kort maar krachtig zijn. Probeer duidelijk en kort weer te geven dat je nicht in aanmerking wil komen en dat ze het werk al doet naar tevredenheid.

Zal vast allemaal goed komen! Succes!