Ik heb net een brief gekregen dat ik me moet melden bij de leerplichtambtenaar. Wat houdt dit in?

Ik ben er erg van geschrokken, ik ben zelf 18 en val dus niet meer binnen de leerplicht. Ik heb geen startkwalificatie en zit op volwassenenonderwijs om mijn havo diploma te halen. Hierbij verzuim ik te vaak. Ik kreeg afgelopen vrijdag een brief dat ik me moet melden op het stadskantoor in Utrecht. Wat heeft dit voor consequenties? Word ik alleen op de vingers getikt of is er iets anders aan de hand?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mij zal het raar lijken als je zonder eerdere waarschuwing echte problemen zou krijgen. Mijn gok is dan ook dat ze je een ultimatum zullen geven, als je tenminste normaal met hun omgaat.
tinus1969
6 jaar geleden
Is er een reden dat je teveel verzuimt?

Het beste antwoord

Je geeft zelf al aan dat je teveel verzuimt en dat is al reden genoeg om op het matje geroepen te worden. Je valt dan wel niet onder de leerplichtwet als zodanig, maar je hebt nog geen startkwalificatie.
Omdat je tussen 18 en 22 jaar valt en nog geen startkwalificatie hebt, wordt gesproken van wettelijk verzuim, als je in 4 weken tijd 16 uur of meer afwezig bent. De school is dan verplicht dit aan DUO te melden bij het verzuimloket.

Ook al zou je wel een startkwalificatie hebben, tussen 18 en 22 jaar oud zijn of 23 en ouder, maar je zit op een opleiding op school, kan je niet zomaar 16 uur of meer afwezig zijn, er is dan sprake van veelvuldig verzuim en dat is ook niet toegestaan. De opleiding zal dan altijd contact opnemen met je om dit te bespreken.

Ben je bij DUO gemeld , dan volgt meestal een gesprek met een leerplichtambtenaar of een RMC consulent, die werkt nauw samen met de verzuimcoördinator van de school. Je wordt dus nu op gesprek uitgenodigd. Ze willen weten waarom je afwezig bent en je waarschuwen dat dit niet meer voorkomen zal. Zie het nu dus nog als een wake-up-call, een waarschuwing!

Blijf je hiermee bezig dan wordt je schriftelijk geïnformeerd en besproken in het intern zorgoverleg. Hier wordt de aanpak met als doel het verzuim terug te dringen en te stoppen bepaald. Een intensief begeleidingstraject hoort tot de maatregelen die ingezet kunnen worden. De studieloopbaanbegeleider informeert jou en jouw ouders.
Wanneer het verzuim dus aanhoudt wordt mogelijk een tweede DUO melding gedaan en volgt hierover schriftelijk bericht. De verzuimcoördinator overlegt met de leerplichtambtenaar of de RMC consulent welke maatregelen nog ingezet kunnen worden. Voortzetting van het intensieve begeleidingstraject, een gesprek met de student en de ouder(s)/verzorger(s), een proces verbaal of HALT straf behoort dan tot de consequenties.
Als er geen sprake is van een tweede DUO melding, neemt de opleiding contact met je op over de te nemen maatregelen. Als het schoolverzuim, ondanks alle inspanningen blijft aanhouden, volgt mogelijk een derde DUO melding. De verzuimcoördinator of de opleiding zal opnieuw overleggen met alle betrokkenen. Uitschrijving van de opleiding en verwijdering van school kan dan aan de orde zijn.
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Duidelijk! :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de snelle reactie, kan ik in ieder geval rustig slapen. :)
bamibal
6 jaar geleden
Maar wel op tijd opstaan en naar school!