Kan ik nog terug naar de havo?

Ik ben nu 17 jaar en doe de opleiding doktersassistente niveau 4 op het mbo. Vorig jaar kreeg ik de kans om havo te gaan doen maar besloot om naar het mbo te gaan. Nu heb ik er spijt van en wil toch weer naar de havo.
Maar het probleem is dat het nu al december is en het misschien niet meer kan. Wat moet ik doen?
(Ik wil later ook heel graag geneeskunde studeren.)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deze opleiding afmaken en niet gaan hoppen/shoppen

Antwoorden (1)

Nu nog overstappen naar de havo is inderdaad geen optie, je hebt dan een half jaar gemist en ik verwacht niet dat je 'oude' school (of een andere school) je met zo'n achterstand zal toelaten. Daarnaast is de opleiding doktersassistent een veel betere voorbereiding als je geneeskunde wilt gaan studeren dan havo, dus waarom zou je teruggaan? Bedenk wel dat het naar geneeskunde studeren in beide gevallen nog een flinke stap is. Om tot een universitaire opleiding geneeskunde toegelaten te worden, heb je een vwo-diploma of een hbo-propedeuse-diploma nodig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe kan ik het dan het beste aanpakken? Na het mbo naar de vavo of naar het hbo?
Ik weet dat geneeskunde een flinke stap voor me zal zijn aangezien ik van het mbo kom, maar ik denk dat ik de capaciteit er wel voor heb.
MarBet
6 jaar geleden
+
En vergeet ook niet dat geneeskunde een loting heeft, ook als je de capaciteit hebt, kan dat betekenen dat je niet met de studie kunt beginnen. Volg vooral je droom, maar het is best verstandig om er rekening mee te houden dat je in elk geval andere beroepsopleidingen hebt afgerond.
Ik zou na mbo adviseren hbo-verpleegkunde te doen. Ik ben er niet zeker van of je met alleen de propedeuse daarvan toegelaten kan worden, of da5 je die dan volledig moet afronden. In elk geval zul je via vavo dan nog vwo vakken moeten gaan halen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij zijn er geen lotingen meer voor geneeskunde maar kijken ze meer naar je motivatie en cijfers.
Na het mbo wil ik eigenlijk naar de opleiding medische hulpverlener op het hbo, hoop dat dat ook kan. Als iemand ervaring erover heeft, zou ik het graag willen horen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Doorstromen naar hbo medisch hulpverlener is zeker een optie; doktersassistent wordt daar genoemd als een van de vereiste vooropleidingen dus dat past prima.
https://www.han.nl/opleidingen/bachelor/medische-hulpverlening/vt/toelating/
Realiseer je wel dat de opleiding een beperkte toelating kent; voor 2018-2019 zijn er 45 opleidingsplaatsen beschikbaar. Wat er gebeurt tijdens de selectieprocedure lees je hier: https://www.han.nl/opleidingen/bachelor/medische-hulpverlening/vt/selectie-en-plaatsing/