De universiteit wil het dyslexie rapport van mijn dochter inzien, mag dit zomaar?

Mijn dochter studeert aan de universiteit. Zij is dyslectisch en heeft haar dyslexieverklaring ingeleverd zodat zij bij toetsingen iets meer tijd krijgt. De decaan vindt dit niet voldoende en wil het rapport inzien. Hier staat zeer persoonlijke informatie in omdat dit rapport ook gedeeltelijk een psychologisch onderzoek bevat. Mogen zij wettelijk gezien de eis stellen inzage te hebben?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Volgens mij niet.
De school mag een verklaring van de dokter vragen, maar medische gegevens zijn privé. Die verklaring heeft je dochter dus al ingeleverd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://student.uva.nl/content/az/functiebeperking/dyslexie/dyslexie.html Een dyslexierapport geeft ons informatie die nuttig kan zijn in verband met een zo optimaal mogelijke dienstverlening aan jou als student.
Er worden regelmatig dyslexierapporten en dyslexieverklaringen afgegeven aan mensen die niet dyslectisch blijken te zijn.
Er worden dyslexierapporten en -verklaringen afgegeven door mensen die niet bevoegd zijn tot het doen van diagnostisch onderzoek. Als de Universiteit het niet vertrouwt of als de Uni vindt dat de gegevens niet voldoende zijn dan kan men een test laten doen via een orthopedagoog verbonden aan de UvA (tegen een gereduceerd tarief)
tinus1969
6 jaar geleden
En wat vind je dochter ervan? Jij bent namelijk geen partij in deze zaak, behalve als je dochter nog minderjarig is -maar dat is meestal niet zo bij universitaire studenten. Verder; je dochter kan terecht weigeren dat rapport te geven -maar dan kan de universiteit weigeren die dyslexieverklaring te erkennen.

Antwoorden (1)

Ja, dat mag de decaan vragen. En jij mag van de decaan verwachten dat hij/zij professioneel genoeg is om op een discrete manier met de informatie om te gaan. Bedenk daarbij dat er ook studenten zijn zonder dyslexie die psychische problemen hebben en om die reden extra ondersteuning of aanpassingen nodig hebben. Die hebben helemaal geen verklaring, alleen maar een psychologisch rapport om met de decaan te bespreken.

Ook is niet voor elke student met dyslexie evenveel tijd of aanpassingen nodig. Om maatwerk te kunnen bieden en elke student optimaal te kunnen ondersteunen, is inzage in het volledige rapport nodig. Vrijwel elke universiteit of hogeschool vraagt om het volledige rapport als een student voor extra tijd of ondersteuning in aanmerking wil komen.

De Universiteit van Amsterdam geeft op de site extra uitleg waarom alleen de verklaring niet genoeg is. Voor andere universiteiten zullen dezelfde overwegingen gelden.

"Je dient een kopie van een geldig dyslexierapport te uploaden. Let wel: het gaat dus om het gehele onderzoeksverslag, niet alleen de dyslexieverklaring.

Dat vragen we om de volgende redenen:

Een dyslexierapport geeft ons informatie die nuttig kan zijn in verband met een zo optimaal mogelijke dienstverlening aan jou als student.
Er worden regelmatig dyslexierapporten en dyslexieverklaringen afgegeven aan mensen die niet dyslectisch blijken te zijn.
Er worden dyslexierapporten en dyslexieverklaringen afgegeven door mensen die niet bevoegd zijn tot het doen van diagnostisch onderzoek.
Wij beoordelen of dit rapport voldoet aan de door Stichting Dyslexie Nederland gestelde eisen ten aanzien van het stellen van de diagnose dyslexie."
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Helder en duidelijk. Dankjewel voor je reactie
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ dit stond er allemaal nog niet toen ik de reactie plaatste. Vreemd.