Ik word op 4 onderdelen beoordeeld met O V G, 3 van de 4 zijn G en 1 is V. Wat is mijn cijfer in getallen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

Dat is afhankelijk van welke definitie er wordt gebruikt.

Zijn 6 en 7 voldoende en 8, 9 en 10 goed, dan heb je gemiddeld een:

(3 x 9 + 1 x 6,5)/4 = 8,375, dus een 8+.

Is alleen 6 voldoende en gelden 7, 8, 9 en 10 als goed, dan heb je gemiddeld een:

(3 x 8,5 + 1 x 6)/4 = 7,875, dus een 8-.

Je kan er dus van uitgaan dat je zo ongeveer een 8 hebt!

Toegevoegd na 12 minuten:
N.B.: Voor mijn antwoord heb ik een vergelijking gemaakt tussen een systeem waarbij het werk met cijfers (1-10) wordt beoordeeld en een systeem waarbij met de waarderingen "onvoldoende", "voldoende" en "goed" wordt gewerkt.
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maakt het een verschil als je geen O's mag hebben? Een minimale voldoende zou dan zijn V V V V
Antoni
6 jaar geleden
Dat lijkt mij niet logisch, maar je kan het beste de docent(en) vragen welke regels er precies gelden. Over het algemeen geldt (in Nederland) dat een 6 staat voor "voldoende", een 7 voor "ruim voldoende", een 8 voor "goed", een 9 voor "zeer goed" en een 10 voor "uitstekend". Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Schoolrapport.
Antoni
6 jaar geleden
Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Schoolcijfer vind je ook informatie over schoolcijfers.
Waarschijnlijk krijg je een eindbeoordeling o, v of g en niet een cijfer. Het is niet echt logisch in elk geval om onderliggend op o, v, g, te beoordelen en dan als eindoordeel een cijferbeoordeling te geven. Als dit wel gebeurt, is het afhankelijk van de cesuur die school bepaald heeft voor dit examen wat je cijfer is. Dat geldt ook voor je eindoordeel als dit een o,v of g is. Vaak is het eindoordeel goed als je 75% goed hebt, maar het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat een onderdeel zwaarder meeweegt.
Kortom, er is geen algemeen antwoord op je vraag. Kijk even of je informatie over de cesuur kan vinden bij de info over het examen (je hebt recht op die info, dus dit zou ergens moeten staan) of vraag dit aan je docent.