Hoe werkt thuis onderwijs middelbare school?

Mijn vraag is hoe thuis onderwijs werkt op de middelbare school en wat zijn de wetten hiervoor? Ik wil van een reguliere school naar thuis onderwijs vwo.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
19.9K
MarBet
6 jaar geleden
Het was altijd zo dat thuisonderwijs in feite betekende dat er ontheffing van de leerplicht werd verleend. Daardoor waren er vervolgens geen regels meer en zou het dus in theorie kunnen dat een kind geen onderwijs krijgt. Geen wetten dus van hoe het eruit moet zien. Die ontheffing krijg je wel alleen als je voldoet aan bepaalde voorwaarden, bijvoorbeeld ernstige ziekte/berperking of geloofsovertuiging. Via staatsexamen kan wel een diploma behaald worden wat dus ook recht geeft op toelating tot vervolgopleiding.
Maar volgens mij is er in februari een wetsvoorstel geweest om wel wettelijke kaders te stellen voor het geven van thuisonderwijs, bijvoorbeeld vereiste dat ouder minimaal hbo opleiding heeft gehad. Er is ook iets over in het regeerakkoord opgenomen. Maar hoe het er nu precies voorstaat weet ik niet.

Antwoorden (3)

In principe kent Nederland geen thuisonderwijs. Iedereen vanaf vijf jaar is leerplichtig en volgt schoolonderwijs. Er kunnen echter uitzonderingen zijn (gemaakt worden). E.e.a. staat beschreven in de leerplichtwet.
http://www.thuisonderwijs.nl/juridisch/
6 jaar geleden
Ter aanvulling op de juridische regels die jc54 al heeft beschreven: thuisonderwijs heeft meestal als uitgangspunt dat de ouder(s) de rol van docent op zich neemt/nemen. Aan de hand van lespakketten en een lesschema leiden zij hun kind door de lesstof heen. Een organisatie als IVIO@School kan hierbij ondersteuning bieden in de vorm van kant-en-klare lespakketten en begeleiding van de ouders.

Toegevoegd na 7 minuten:
Naast de begeleiding door de ouders is er overigens ook een docent die op afstand de leerling begeleidt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
hey,
Ik zit in mijn laatste jaar van vmbo-tl en ik heb sinds vorig jaar thuis les via IVIO@school. Als eerst wil ik je meegeven denk er niet te makkelijk over het vereist namelijk veel discipline aangezien je je eigen schooltijden kan bepalen (ik werk bijv soms doordeweeks een paar dagen niet aan school omdat ik dan soms belangrijke afspraken heb maar dan weet ik dat ik dat ik in het weekend ff moet knallen met school). Bij IVIO krijg je je schoolspullen binnen (lesboeken, Antwoordboek/map, een usb stick met je toetsen, een map met een planning etc.) vanaf dat moment kan je op je eigen tempo beginnen en als je vragen hebt mail je daar je mentor of een van je docenten over. Je krijgt van ieder vak een map met je planningen in daar in zie je wanneer je wat moet opsturen. Het is ook heel fijn dat je je eigen vakantie's kan bepalen ik heb bijv. de halve zomervakantie doorgewerkt en ik ging op vakantie toen de ''zomervakantie'' bijna was afgelopen.

Toegevoegd na 2 minuten:
voor meer info zou ik als ik jou was even op de site kijken.
https://www.wereldschool.nl/?gclid=Cj0KCQiAi7XQBRDnARIsANeLIesKpHifrIr6B6Dntlyj42KjqmZ8DUi20j-fHXzqYuxFbSqhaTH7WV4aAv55EALw_wcB
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hallo, kun jr alleen met IVIO beginnen als je in een ander land woont, of als je veel reist? Ik heb het namelijk erg lastig op school, maar ik woon gewoon in Nederland. Kun je dan ook gewoon IVIO doen??