Ik zit in de ziektewet, en moet nog gekeurd worden. Nu moet ik van mijn reintergratie coach gaan solliciteren, wat ik raar en onduidelijk vind Hoe?

Ik zit nog midden in het proces van de pijn-poli en heb veel pijn, lopen gaat slecht maar ik dien wel te gaan solliciteren. Maar dat is toch vreemd. Ik weet niet wat de keuring gaat zeggen. En ik kan dat toch ook niet maken tegenover degene bij wie ik ga solliciteren. Ik kan mezelf toch niet mooier voor doen dan dat ik ben? Iemand ervaring. Ik vind dit een lastig. Ik moet straks aan het UWV laten zien dat ik echt wel 'wil' en tuurlijk is dat ook zo, maar op dit moment is het gewoon slecht. Zeg 10 minuten staan/ 10 minuten lopen is max.
Ik hoop dat iemand me wat advies kan geven.

Toegevoegd na 2 minuten:
excusses ,een R te veel bij reintegratie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Totaal geen antwoord op je vraag, maar je hebt een heel mooi oog :)

Het beste antwoord

Iemand die langdurig ziek is kan in Spoor 2 terecht komen,.

Spoor 2 betekent dat de kans op terugkeer naar je eigen werkplek niet meer reeel is.

Dan heeft zowel de werkgever als de werknemer inspanningsverplichtingen om ,als er geen mogelijkheden bij de huidige werkgever zijn, op zoek te gaan naar ander werk.

Echter dat moet niet met zomaar de melding gaan: Joh ga solliciteren. Dat moet eigenlijk gaan in samenwerking met de arbeidsdeskundige en reintegratie medewerker.

maar solliciteren in de ziekte wet is dus niet vreemd.

Je moet en onderscheid maken tussen ziek zijn en werkmogelijkheden.
Iemand die ziek is kan niet per definitie niet werken.
De wet poortwachter kijkt naar restcapaciteit en niet naar de onmogelijkheden.
Zeker als je langdurig ziek bent kan men best besluiten dat je wel degelijk werk kunt doen maar niet je eigen werk.

Indien je van mening bent dat er nog geen status qua af te geven is en geen feitelijk eindoordeel zul je in beroep moeten bij het UWV.

Overigens is het niet het UWV dat in eerste instantie bepaalt. Dat doet de bedrijfsarts na het opstellen van een FML (Functiemogelijkheden) de meeste bedrijven zullen dit dan laten beoordelen door een arbeidsdeskundige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Op zich vind ik het ook vreemd dat je moet solliciteren terwijl je in de ziektewet zit. Zou anders zijn als je in de WW zit.

ZW betekend gewoon dat je niet kan werken, dus solliciteren heeft dan weinig nut. Hoewel je niet bang hoeft te zijn dat je aangenomen wordt als je eerlijk bent tijdens een sollicitatie, kan ik me voorstellen dat gaan solliciteren al een uitdaging is.

Mijn tip aan jou: bel naar het UWV algemene telefoonnummer en zeg dat je zeer ontevreden bent met je reintegratiecoach dat je niet snapt dat hij verwacht dat je solliciteert terwijl je in de ziektewet zit en op het moment echt niet kan werken en dat je iemand anders wil of een second opinion oid.

Ik heb dat destijds ook gedaan, en toen iemand anders gekregen die wel begreep hoe of wat.

Succes ermee!!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje.. nou het is niet echt een verplichting nu, maar ze zei wel dat het goed was om te laten zien dat ik wel 'wil' werken. Nou die wil is er echt wel, alleen lichamelijk gaat het gewoon slecht nu. Heb de afgelopen 2 jaar niet stil gezeten, therapieen onderzoeken enz. Nu dan bij de pijnpoli maar ik kan niet zeggen over 3 weken is alles weg.. snap je. Dus ik kan moeilijk zeggen tegen een 'nieuwe baas'zeggen.. ik weet alleen niet of het lukt hoor, het werken ha ha.. is ook eenn beetje raar.
Dus ik vind het zo unfair om te gaan solliciteren, terwijl ik niet weet of ik het waar kan maken.
Bedankt voor je antwoord.
sterredag
13 jaar geleden
wil je dan ook uitleggen waarom niet.
sterredag
13 jaar geleden
okey dat laatste klopt inderdaad wel, verder ging ik er hier wel vanuit dat deze persoon nog bezig is met dingen onderzoeken en DUS met wat ze aan kan en pas als je dat weet kan je echt solliciteren. Ik heb het hier ook gemerkt, 2 jaar lang in de ziektewet, reintegratietraject volgen en dan wordt er gewerkt aan je mogelijkheden, pas dan komt er solliciteren bij, dat is pas een stap voor verderop. Aangezien ook mensen in een gelijksoortige maar niet geheel dezelfde situatie dit hier ook lezen, klopt het wel dat het niet helemaal klopt. En was mijn reactie wel echt gespitst op de situatie van de vraagsteller.
sterredag
13 jaar geleden
het gaat niet om de lengte, het gaat om de fase van de procedure en deze is: keuring moet nog komen.
sterredag
13 jaar geleden
dat is wel waar, ik zeg net dat ik het onlangs hier zelf heb meegemaakt. reintigratietraject (kans op arbeidsmarkt vergroten) tot die tijd niet hoeven solliciteren, toen keuring ivm te lang zw en wia mogelijkheid ook tot die tijd niet hoeven te solliciteren. simpelweg omdat je mogelijkheden nog niet bekend zijn.
sterredag
13 jaar geleden
wil je even stoppen met dat soort beledigende opmerkingen, dat is geen mening meer, ik vind het overigens ook een teken van zwakte. Jij zegt dat ik een paar jaar terug leeft en dat dat niet zo is. Dus ik zeg van wel, omdat ik dat heb meegemaakt. Dus om te zeggen dat dat niet zo is, dat kan je zo niet stellen, want het gebeurd in de praktijk toch echt, en dan vind ik: dat is niet waar.... niet kloppen. Bovendien een procedure is een procedure. Ik heb nog nooit een sollicitatieverplichting gehad vanuit de ziektewet trouwens, en zoals vraagsteller ook aangeeft, die heeft zij ook niet gehad, alleen een advies. En meer kan ook niet, want ze weten nog niet wat ze aankan. Lijkt me wel handig om te weten wat iemand kan voordat je iemand gaat vertellen dat diegene moet gaan solliciteren. Dus nee, ik beantwoord niet dingen alleen vanuit 1 eigen situatie. Die was bedoeld voor jou stelling: je leeft een paar jaar terug en om aan te geven dat dat niet klopt, omdat dit een praktijk voorbeeld is.
Het is heel vreemd. Kan gewoon met de reglementering te maken hebben. Wat je wel kunt doen, is sollicitatie brieven sturen. En erop vermelden dat je geen tilwerk mag doen etc. Dan ben je technisch gezien in orde, want je ben aan het solliciteren. Als je op gesprek mag komen, leg je gewoon uit hoe het zit. Dat je pijn hebt ed. Dan word je niet aangenomen, maar je 'wil' wel. Alle bewijzen van sollicitaties goed bijhouden. Ik zit met een lumbago. Ik kan amper recht staan. Ik moet ook gaan solliciteren. Dat doe ik dan ook.

En sterkte gewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang het UWV niet zelf heeft vastgesteld dat je arbeidsongeschikt bent, gelden de arbeidsverplichtingen. Vandaar.
Het zal de bedoeling zijn te solliciteren naar werk dat je (wel) aankunt. Als je niet kunt zitten/staan zal er naar zittend werk gekeken moeten worden. De pijnpoli kan daar parallel aan lopen, zo zal het UWV stellen.

Jezelf mooier voor doen en je klachten geheel verzwijgen mag niet, maar je mag het ook niet zo benadrukken dat je niet aangenomen zal worden.

De beste hoop is op een spoedige keuring met een uitkomst waar jij je in kunt vinden.

Succes (en zoek begrip voor je pijn niet bij instanties maar bij familie en vrienden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Succes (en zoek begrip voor je pijn niet bij instanties maar bij familie en vrienden)." hoe bedoel je dat? Ik huil ook zeker niet uit bij instanties, en ja voor mijn vriend is het al een opgave opzich(en hij klaagt niet) Maar het was me niet duidelijk. Beetje rare gang van zaken vandaar ook mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik bedoel is dat het UWV heel hard kan zijn in hun bevindingen. Ik ken iemand met kanker die is goedgekeurd omdat hij kan verschijnen op het keuringsgesprek en - zoals hij zelf zij - zijn eigen veters kan strikken. Als je geen harde medische bewijzen voor je klachten hebt (wat bij jou mogelijk/hopelijk niet speelt, maar bij CVS zeker wel) dan vind menigeen weinig begrip voor de klachten. Ik heb erbij gezeten dat de keruingsarts zei: "Nou, U ziet er best gezond uit." Uit die ervaringen kwam mijn opmerking. Ik heb niet bedoeld te suggereren dat je zou uithuilen bij instanties of anderszins iets negatiefs.
sterredag
13 jaar geleden
Als het UWV vind dat je kan werken, wordt je beter gemeld en moet je WW aanvragen. Zolang je bezig bent met het traject en nog een keuring gaat krijgen, ben je gewoon Ziek en zeker wel vrijgesteld van je arbeidsverplichtingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens het UWV niet, want die zet een re-integratie coach in om Yvet te laten solliciteren. Zij menen dus dat er arbeid mogelijk is.
Yvet, kun je zeggen wanneer je je bij je werk hebt ziekgemeld en of dit een contract was of via een uitzendbureau (ZW is nl niet voor iedereen die ziek wordt).
sterredag
13 jaar geleden
die zetten een re-integratiecoach in om iemand voor te bereiden en kansen te geven en mogelijkheden te geven om Daarna weer te kunnen gaan solliciteren.
Contact opnemen met het UWV en vragen waarom je tijdens je periode van zw moet reïntegreren. Het kan wezen dat ze je hiermee vast voorbereiden op de situatie dat je werkelijk weer aan de gang moet. Maar dan zou je nog niet behoeven te solliciteren.
13 jaar geleden
Gewoon solliciteren, en zeggen hoe je je voelt.. Geen mens die je aanneemt ;-)
Je kan zeggen dat je braaf hebt gesolliciteerd.. Dat willen ze toch.. Jij hebt je plicht gedaan, het is niet jouw schuld dat ze je net aannemen onder deze omstandigheden..
Toch!

Toegevoegd na 43 seconden:
* net = niet