Ik zit in de ziektewet, en moet nog gekeurd worden. Nu moet ik van mijn reintergratie coach gaan solliciteren, wat ik raar en onduidelijk vind Hoe?

Ik zit nog midden in het proces van de pijn-poli en heb veel pijn, lopen gaat slecht maar ik dien wel te gaan solliciteren. Maar dat is toch vreemd. Ik weet niet wat de keuring gaat zeggen. En ik kan dat toch ook niet maken tegenover degene bij wie ik ga solliciteren. Ik kan mezelf toch niet mooier voor doen dan dat ik ben? Iemand ervaring. Ik vind dit een lastig. Ik moet straks aan het UWV laten zien dat ik echt wel 'wil' en tuurlijk is dat ook zo, maar op dit moment is het gewoon slecht. Zeg 10 minuten staan/ 10 minuten lopen is max.
Ik hoop dat iemand me wat advies kan geven.

Toegevoegd na 2 minuten:
excusses ,een R te veel bij reintegratie

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Iemand die langdurig ziek is kan in Spoor 2 terecht komen,. Spoor 2 betekent dat de kans op terugkeer naar je eigen werkplek niet meer reeel is. Dan heeft zowel de werkgever als de werknemer inspanningsverplichtingen om ,als er geen mogelijkheden bij de huidige werkgever zijn, op zoek te gaan naar ander werk. Echter dat moet niet met zomaar de melding gaan: Joh ga solliciteren. Dat moet eigenlijk gaan in samenwerking met de arbeidsdeskundige en reintegratie medewerker. maar solliciteren in de ziekte wet is dus niet vreemd. Je moet en onderscheid maken tussen ziek zijn en werkmogelijkheden. Iemand die ziek is kan niet per definitie niet werken. De wet poortwachter kijkt naar restcapaciteit en niet naar de onmogelijkheden. Zeker als je langdurig ziek bent kan men best besluiten dat je wel degelijk werk kunt doen maar niet je eigen werk. Indien je van mening bent dat er nog geen status qua af te geven is en geen feitelijk eindoordeel zul je in beroep moeten bij het UWV. Overigens is het niet het UWV dat in eerste instantie bepaalt. Dat doet de bedrijfsarts na het opstellen van een FML (Functiemogelijkheden) de meeste bedrijven zullen dit dan laten beoordelen door een arbeidsdeskundige.

Op zich vind ik het ook vreemd dat je moet solliciteren terwijl je in de ziektewet zit. Zou anders zijn als je in de WW zit. ZW betekend gewoon dat je niet kan werken, dus solliciteren heeft dan weinig nut. Hoewel je niet bang hoeft te zijn dat je aangenomen wordt als je eerlijk bent tijdens een sollicitatie, kan ik me voorstellen dat gaan solliciteren al een uitdaging is. Mijn tip aan jou: bel naar het UWV algemene telefoonnummer en zeg dat je zeer ontevreden bent met je reintegratiecoach dat je niet snapt dat hij verwacht dat je solliciteert terwijl je in de ziektewet zit en op het moment echt niet kan werken en dat je iemand anders wil of een second opinion oid. Ik heb dat destijds ook gedaan, en toen iemand anders gekregen die wel begreep hoe of wat. Succes ermee!!

Het is heel vreemd. Kan gewoon met de reglementering te maken hebben. Wat je wel kunt doen, is sollicitatie brieven sturen. En erop vermelden dat je geen tilwerk mag doen etc. Dan ben je technisch gezien in orde, want je ben aan het solliciteren. Als je op gesprek mag komen, leg je gewoon uit hoe het zit. Dat je pijn hebt ed. Dan word je niet aangenomen, maar je 'wil' wel. Alle bewijzen van sollicitaties goed bijhouden. Ik zit met een lumbago. Ik kan amper recht staan. Ik moet ook gaan solliciteren. Dat doe ik dan ook. En sterkte gewenst!

Zolang het UWV niet zelf heeft vastgesteld dat je arbeidsongeschikt bent, gelden de arbeidsverplichtingen. Vandaar. Het zal de bedoeling zijn te solliciteren naar werk dat je (wel) aankunt. Als je niet kunt zitten/staan zal er naar zittend werk gekeken moeten worden. De pijnpoli kan daar parallel aan lopen, zo zal het UWV stellen. Jezelf mooier voor doen en je klachten geheel verzwijgen mag niet, maar je mag het ook niet zo benadrukken dat je niet aangenomen zal worden. De beste hoop is op een spoedige keuring met een uitkomst waar jij je in kunt vinden. Succes (en zoek begrip voor je pijn niet bij instanties maar bij familie en vrienden).

Contact opnemen met het UWV en vragen waarom je tijdens je periode van zw moet reïntegreren. Het kan wezen dat ze je hiermee vast voorbereiden op de situatie dat je werkelijk weer aan de gang moet. Maar dan zou je nog niet behoeven te solliciteren.

Gewoon solliciteren, en zeggen hoe je je voelt.. Geen mens die je aanneemt ;-) Je kan zeggen dat je braaf hebt gesolliciteerd.. Dat willen ze toch.. Jij hebt je plicht gedaan, het is niet jouw schuld dat ze je net aannemen onder deze omstandigheden.. Toch! Toegevoegd na 43 seconden: * net = niet

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100