Met welk profiel zullen bedrijven je eerder aannemen en heb je een betere kans van slagen (een carrière maken), NT of EM?

Ik zit in 3 vwo van een tweetalige school (met engelstalig) en moet dit jaar mijn profiel gaan kiezen. Ik zit echter erg te twijfelen tussen EM en NT (met als extra vak economie). Ik wil later wel al zeker iets gaan doen in het bedrijfs -of advocatenleven. Met welke van deze twee profielen zullen bedrijven je eerder gaan aannemen en heb je dus betere kans van slagen (een carrière maken)? Want velen zeggen dat met NT, omdat het uitdagender is en je er eigenlijk alles mee kan.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
MarBet
6 jaar geleden
Ik denk niet dat bedrijven kijken naar profiel in voortgezet onderwijs hoor, wat er toe doet is de vervolgopleiding die je hebt gedaan.

Antwoorden (1)

Dat is niet zo algemeen te zeggen. Door de bank genomen zal een high-tech bedrijf als ASML misschien meer interesse hebben in iemand met een NT-profiel, terwijl een verzekeringsmaatschappij wellicht meer interesse heeft in mensen met een EM-profiel. Maar het hangt ook nog van je functie af: ASML heeft naast technici ook mensen met meer economische gerichte functies in dienst, en een verzekeringsmaatschappij heeft ook mensen met een wiskundige/technische achtergrond in dienst. "Het bedrijfsleven" is zo'n breed begrip dat je alle kanten uit kunt. Philips hoort bij het bedrijfsleven, maar de verwarmingsmonteur om de hoek ook. Probeer dus eerst meer zicht te krijgen op welke functie(s) je precies zou willen uitoefenen en niet zozeer welke branche. Kijk dan welk profiel het beste bij die functie(s) past.