Moeten ouders toestemming geven voor een mbo als ik 17 ben maar 18 als de opleiding start?

Mijn ouders willen graag controle houden en bepalen wat, wanneer en waar ik ga studeren. Als de opleiding start ben ik 18 maar ik moet mij optijd aanmelden wegens beperkt aantal plekken. Moeten mijn ouders alsnog toestemming geven als ik mij op mijn 17de inschrijf voor een opleiding die start als ik 18 ben?

Weet jij het antwoord?

/2500

Juridisch gezien zijn je ouders verantwoordelijk voor je tot de dag dat je 18 wordt. Ook als dat betekent dat hun beslissingen een doorlopend effect hebben nadat je 18 bent geworden. Dus strikt genomen kunnen je ouders je verbieden je in te schrijven. In de praktijk is het iets flexibeler... er is namelijk ook nog zoiets als redelijkheid en billijkheid. Ik denk dat menig rechter zou oordelen dat het onredelijk is om je een inschrijving te ontzeggen bij een opleiding die je pas na je 18e gaat volgen. En anders kun je nog de wat minder sjieke weg volgen. Je gewoon inschrijven en eventueel de rechtszaak afwachten. Tegen de tijd dat de zaak in behandeling is, dan ben je vast al 18 en is de zitting overbodig geworden. (Maar dat idee heb je niet van mij....)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100