Ik heb gen vakantie tijdens mijn fulltime stage, mag dit?

Ik moet 2x 20 weken stage lopen bij 2 verschillende bedrijven. Ik moet minimaal 720 uur (18 weken) op mijn stage aanwezig zijn. De overige 80 uur zijn uren waarbij ik aan mijn stageverslag moet werken, of als ik ziek ben/naar de tandarts moet etc. gaat dit ook van mijn overige 80 uren af. Voor mijn tweede stag is dit hetzelfde.

Van mijn stagebegeleider hier op het bedrijf, mag ik gerust vrij nemen tijdens de schoolvakanties, maar dat kan niet van school, omdat ik anders niet aan mijn uren kom. Eigenlijk heb ik dus geen vakantie, omdat ik die overige 2 weken aan mijn verslag moet werken of moet innen als ik ziek ben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

In het OER (Onderwijs en Examen Regelement) van jouw opleiding staan verschillende dingen, namelijk de vakken en competenties die je moet hebben, maar er staat ook bij hoeveel uren je aanwezig moet zijn. Daarnaast staat hier ook in hoeveel je moet doen om je stage met minimaal een voldoende af te ronden (als het goed is).

Wanneer je in je opleiding, onvoldoende stageuren hebt gemaakt, door welke reden dan ook, mag de school je verplichten om deze uren in te halen tijdens vakantie, anders kan de school je geen diploma verstrekken, omdat vanuit het OER en de wet is bepaald dat je een X-aantal praktijkuren moet hebben gehad, voordat je een diploma mag krijgen.

Wat ik ook weet, is dat je maximaal 20% van de tijd mag missen, tenminste, in het OER wat ik had, stond dat ik 80% van de tijd aanwezig moest zijn, dus 20% mocht missen bij bijv. ziekte. Als er zoiets ook in jouw OER staat, geeft het je vrijheid wel. Let echter op: je school gaat het niet in dank afnemen als er ineens een wijsneus is, die hun eigen regels tegen hun gebruikt (ervaring mee). Mocht je echt twijfelen, dan kun je contact opnemen met de JOB (JongerenOrganisatie Beroepsonderwijs), dan sta je altijd sterker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je hebt 80 uur om aan je verslagen te werken dat zijn dus je 2 weken vakantie...
Schoolwerk gaat gewoon door ook in de herfst vakantie!
Verder kan je die verslagen natuurlijk gewoon in de avond maken zodat je wel vakantie overhoud!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zit in precies hetzelfde schuitje. Ik werk aan mijn verslag op mijn stage kantoor ;) hebben ze geen moeite mee. Heb maar 10 vrije dagen, ben nu ziek dus die gemiste uren gaan ervan af. Ik kan dit weer opbouwen door meer uren op mijn stage te draaien.