Treinmachinist worden met lichte gehoorschade, kan dat?

23 november ga ik de open dag bezoeken. Maar ik zou graag dit antwoord al willen weten. Het is mijn droom om treinmachinist te worden. Ik ben geboren met lichte gehoorschade. In het dagelijks leven heb ik er vrijwel geen last van, het zijn vooral de lage, zachte tonen die ik minder goed hoor. Is het mogelijk om met lichte gehoorschade treinmachinist te worden? (Aangezien je strenge testen moet doen).

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Of het kan hangt van meerdere factoren af: hoe sterk je gehoorschade is en in hoeverre je je gehoor nodig hebt in je beroep.
De opleiding tot machinist kan als aanvullende eis voor toelating een fysieke en psychische test hebben. De vraag in jouw geval is waar dat fysieke zich op richt. In het kwalificatiedossier (waarin staat wat je aan het einde van je opleiding moet kunnen, zie kwalificaties.s-bb.nl en dan zoeken op machinist railvervoer) staat dat je onveilige en afwijkende situaties moet kunnen herkennen. Er staat niet expliciet iets over het gehoor, maar je gehoor is wel een van de middelen om afwijkingen te signaleren, dus zou inderdaad kunnen dat dit ook in de test zit, al lijkt het me dat deze meer gericht zal zijn op de mate waarin je alert weet te blijven na lange tijd, dus uithoudingsvermogen.

Een volledig antwoord kan ik je niet geven, ik weet de mate van je gehoorschade niet en ook niet wat voor tests er afgenomen worden bij de opleiding. Daarvoor kun je toch het beste even contact opnemen met de school waar je de opleiding wilt gaan doen.