Kan je na mondeling ontslag nog terug keren?

Gister heb ik op mijn werk (bijbaan bij AH) aangegeven dat ik ontslag zou willen nemen, omdat ik toe ben aan iets nieuws en t niet altijd meer even leuk vind. In eerste instantie ben ik opzoek gegaan omdat mn contract in januari afloopt, maar nu kwam in het gesprek naar voren dat er waarschijnlijk sprake zou zijn van nog dsn contract verlenging (na 3 verlengingen in 2 jaar, zag ik dat natuurlijk niet aankomen en moet dit denk ik een vast contract zijn?) maar nu zou ik dus toch liever wel willen blijven. Ik heb niks geteknd en geen ontslagbrief ingeleverd nog of iets dergelijks. Dus zou ik er nog vanaf kunnen zien? Of is dit heel raar aangezien ik ook aangaf iets nieuws etc te willen. Please ler me know!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
Rieneke1
6 jaar geleden
Bespreek dit even met je leidinggevende. Die zal waarschijnlijk wel willen weten wat je motivatie is om te willen blijven, dus zorg dat je op die vraag bent voorbereid.
liveisgreat
6 jaar geleden
voor je besluit dat dit onbepaalde duur is dan: hierop zijn uitzonderingen toegestaan. Ga dit even na bij je vakbond als je aangesloten bent, of loop eens binnen bij een wetswinkel of dergelijke voor gratis juridisch advies.

Het beste antwoord

Je kunt zeggen ,dat je een beetje te snel was en omdat je dacht dat je toch weg moest... contract afloopt... het maar vast aangaf.
Wat je ook zei: 'omdat ik toe ben aan iets nieuws en t niet altijd meer even leuk vind." kan je oplossen met daarna heel volwassen te zeggen 'dat het nergens altijd even leuk is! dat je je dat realiseert en dat je toch liever blijft!
Meteen even aangeven dat je dus binnen AH OOK beschikbaar bent voor iets anders/ nieuws, dat is dan de beste oplossing.

Vandaag wel aanpakken.
Hopelijk is er nog niet een beslissing genomen en hopelijk wil AH hierin mee gaan. Vandaag wel aanpakken, niet mee wachten, meteen bij binnenkomst : wel vroeger aanwezig zijn dan werktijd!

Zij willen jou houden en jij krijgt iets anders en een nieuw contract. Win/win situatie.
Succes Rosalie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
liveisgreat
6 jaar geleden
idd vandaag doen!!!!! +
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Graag gedaan!

Andere antwoorden (1)

Als werknemer heb je een arbeidscontract. daarin staat hoe je kan ontslagen worden of zelf ontslag kan indienen. Dit moet gebeuren volgens de wet, of "beter" dan de wet. Bv. als de wet zegt dat je drie maanden opzegvergoeding krijgt nadat je ontslagen werd, kan je werkgever in het contract aangeven dat je als schadevergoeding nog drie maanden extra ontslagpremie krijgt. maar hij kan niet schrijven dat je géén ontslagpremie krijgt.
De Belgische wet zegt dat bij een arbeidscontract tussen werkgever en werknemer (dus niet via interim e.d.) de opzeg schriftelijk moet gebeuren. De termijn begint te tellen vanaf de derde werkdag nadat de brief werd verstuurd.
Mondeling zeggen "ik wil niet blijven" is geen ontslag indienen. Zelfs zeggen "ik wil eens iets nieuws" is evenmin een ontslag indienen. Natuurlijk toont het wel iets van je motivatie, en daar kan een werkgever wel aan tillen bij de beslissing om je contract al dan niet te verlengen. Het zal dus niet gaan over je ontslag intrekken, want je hebt geen ontslag ingediend, maar je werkgever te overtuigen dat je nog gemotiveerd bent om de job te blijven doen.
Nu is "eens iets nieuws" ook ruimer te interpreteren. "iets nieuws" kan ook betekenen dat je bv. eens een vast job wil, en niet meer die kortlopende contracten. Je hebt die uitspraak ook gedaan vanuit een positie van ondergeschikte in een machtsrelatie ("eens iets nieuws" klinkt minder hard dan "ik wil hier niet meer werken want ik heb hier geen perspectief op een langer lopend contract"). In de rechtspraak geldt dit als een verzachtende omstandigheid.
Maar in ieder geval: nee, een mondeling ontslag is niet rechtsgeldig als er geen (schriftelijke) bevestiging volgt volgens de in het arbeidscontract vermelde procedure.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!