Wanneer wettelijk collegegeld en wanneer instellingstarief?

Hoi allemaal,
Omdat ik na mijn huidige studie nog een andere studie wil doen vraag ik mij af wanneer je het wettelijke collegegeld moet betalen en wanneer niet?

Nu heb ik al wat informatie opgezocht maar hier kan ik niet genoeg vinden omdat alle informatie eigenlijk over een tweede studie na een normale, bekostigde studie gaat.

Ik volg momenteel een particuliere, en dus niet bekostigde studie. Hoe zit het dan met het wettelijke collegegeld of instellingstarief. Omdat het voor mij een tweede studie zal zijn maar wel de eerste bekostigde.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (2)

Wettelijk collegegeld betaal je als je een bekostyigde opleiding doet, dus zeg maar een erkende hbo- of universitaire opleiding. Volg je een private, onbekostigde opleiding, dan betaal je instellingscollegeld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja dat had ik begrepen. Maar het gaat om een tweede studie, dus een na mijn huidige, particuliere studie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat maakt niet uit. Als je een bekostigde studie gaat doen, betaal je collegegeld, ongeacht wat je daarvoor hebt gedaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oké bedankt. Wat ik online gelezen had is dan toch anders want daar staat namelijk dat als je een bachelor na een bachelor gaat doen je het instellingstarief moet betalen, wat dus veel hoger is dan het wettelijke college geld.
Wanneer je al een opleiding op hetzelfde niveau hebt afgerond betaal je inderdaad het instellingstarief. Ik kan in de wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek niet terugvinden dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen een afgeronde opleiding op een particuliere of bekostigde instelling.
Ik durf het niet met 100 procent zekerheid te zeggen, maar waarschijnlijk moet je dus inderdaad het instellingstarief betalen als je de eerste opleiding al hebt afgerond. Je kan het eenvoudig nagaan door even te bellen met de instelling waar je de opleiding wilt volgen.
Een simpel trucje om dit te ontwijken is de tweede opleiding al te starten terwijl je de eerste nog niet helemaal hebt afgerond. Dan betaal je het wettelijk collegegeld en niet het instellingstarief.