Kan een negatieve kwadraat als antwoord een negatief getal hebben?

bijv. is het antwoord bij -6 kwadraat -36 of 36?

Toegevoegd na 4 minuten:
In mijn boek staat iets als "als het tussen haakjes is, is het positief maar als het niet tussen haakjes is, is het niet positief"

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (7)

Er bestaan geen negatieve kwadraten. Want - x - = +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een kwadraat van een getal (negatief of positief) is altijd een positief getal. Dus het kwadraat van -6 is 36.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je min keer min doet, wordt het plus. Dat is een regel in de wiskunde. Dus -6 maal -6 = 36.

Toegevoegd na 13 minuten:
6²= 36
(-6)² = 36 (min maal min is plus)
maar -6². dan hoort de kwadraat alleen bij de 6 en niet bij de -. Dan is het 6 maal 6 met een minnetje ervoor = -36.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjee:$
Nee, dat kan niet, een kwadraat is altijd positief (omdat min maal min plus is)
Er bestaat wel een imaginair getal i, waarvoor geldt dat i^2=-1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat zij bedoelen -(2)in het kwadraat of (-2)in het kwadraat bij de eerste is de uitkomst dan -4 en bij de tweede 4
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met reële getallen kan dat niet, dus -2 * -2 = 4. Echter met imaginaire (en complexe) getallen wordt het anders, want dan is: -2i * -2i = 2i * 2i = -4.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Realiseer je goed, wat het minteken en de haakjes betekenen.
Zo betekent -6 dus 'zes tekort'.
De haakjes houden iets bij elkaar. Min 6 in het kwadraat kun je schrijven als: (-6)^2 of (-6) x (-6).
Uit een soort luiheid, schrijven wiskundigen weinig haakjes. Dat is niet altijd duidelijk. Dus als jij daar behoefte aan hebt: schrijf maar zoveel haakjes als je nodig hebt, het kan geen kwaad.