Nee, informatica op middelbareschoolniveau is niet eens gevraagd voor informatica(ICT) op een HBO of universiteit laat staan voor iets totaal ongerelateerd als biologie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De mate waarin kennis van de informatica vereist is voor de richting biologiestudie aan de universiteit is afhankelijk van de richting en in welk biologisch vakgebied je je wilt gaan specialiseren. Ook de keuze van de universiteit speelt hierbij een rol.
Als je bv aan de Universiteit Leiden biologie wilt studeren kun je kiezen voor Biologie, maar ook voor Informatica & Biologie.
Je volgt, naast de vakken specifiek voor de richting die je hebt gekozen, een groot deel gezamenlijke vakken. Bij de afstudeerrichting Informatica en Biologie leer je hoe je met informatica de analyse van complexe data van biologisch onderzoek kunt verbeteren.
Informatica en biologie gaan steeds meer hand in hand, analyse en begrip van biologische processen zijn steeds meer afhankelijk van kennis uit de informatica.
Onderzoek naar erfelijkheid en ziektes kan niet meer zonder kennis van de Informatica.

Ga je biologie studeren aan de Vrije Universiteit te Amsterdam dan ga je aan het eind van het tweede jaar en het overgrote deel van het derde jaar je specialiseren in een biologisch vakgebied naar keuze. De hoor- en werkcolleges gaan meestal vergezeld met laboratoriumpractica, veldwerk, excursies en/of computerpractica.
http://bachelors.vu.nl/nl/opleidingen/biologie/index.aspx

Dus: of Informatica vereist wordt voor de studie biologie aan de universiteit ligt helemaal aan welke richting in de biologie je kiest en voor welke universiteit.