Welk vakkenpakket/ profiel heb ik nodig voor piloot?

Ik wil graag een verkeersvlieger worden, Ik zit in de derde van het Gymnasium en wil weten welk vakkenpakket ik volgend jaar moet kiezen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
17.1K
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.pilootworden.nl/piloot-worden/toelatingseisen.

Antwoorden (1)

Op https://www.nationaleberoepengids.nl/Piloot staat hierover vermeld:

"Piloot worden: Opleiding tot piloot

Om toegelaten te worden tot een opleiding tot Piloot dient men minimaal te beschikken over een HAVO of VWO diploma met Engels, Natuurkunde en Wiskunde. Afhankelijk van de gekozen opleiding, technische HBO opleidingen waarbij als extra een vliegbrevet gehaald kan worden of WO opleidingen waar men alleen op de vliegaspecten focust, kennen verschillende instroomeisen.

Voor alle opleidingen tot Piloot geldt dat men minimaal 17 jaar oud moet zijn. Voordat er aangvangen kan worden aan een van de opleidingen dient de gegadigde zich te laten keuren. Deze keuring richt zich op de fysieke gesteldheid, de psychologische gesteldheid en op het vermogen om te vliegen (dit laatste onderdeel wordt getest op een simulator). Deze testen zijn vergelijkbaar met de testen voor Officier Vlieger bij de Koninklijke Luchtmacht.

De opleiding tot Piloot duurt, afhankelijk van de gekozen opleiding, tussen de 20 maanden (particuliere pilootopleidingen) en 48 maanden (HBO opleidingen met aanvullend brevet). Een pilotenopleiding is niet goedkoop. Er moet rekening gehouden worden met minimaal €90.000 opleidingskosten, maar er zijn regelingen tussen de scholen en banken met betrekking tot eventuele leningen."

Natuur en Techniek lijkt mij de meest logische keuze als het gaat om het profiel, maar het is dus aan te raden je door de pilotenopleiding van jouw keuze te laten informeren over de precieze eisen. Dan voorkom je teleurstellingen.
Antoni
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Met het opzeggen van het arrangement door ABN AMRO bank is er sinds 1 september 2016 geen financiering beschikbaar voor de opleiding tot verkeersvlieger. Op dit moment zijn KLM en KLM Flight Academy in overleg met financiële partijen om alternatieven voor de financiering te onderzoeken. Zodra daar nieuws over te melden is komen we daar mee naar buiten.
ronron1212
6 jaar geleden
De prijs voor de opleiding wordt jaarlijks vastgesteld. Op dit moment bedragen de totale kosten van de opleiding 122.000 euro. Ons uitgangspunt is dat geld jou niet in de weg mag staan. Voor wie toegelaten is tot de opleiding en het bedrag leent is het unieke Garantiefonds van de KLM Flight Academy beschikbaar.