Kan ik stage lopen buiten school om?

Ik wil graag stage lopen, maar kan alleen school je die opdracht geven of mag je dat ook zelf ondernemen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je stage moet lopen dan is het vaak in het belang van een opleiding. Vaak heb je de school wel nodig omdat je met verzekeringen te maken hebt. Een oplossing zou vrijwilligerswerk kunnen zijn. Echter moet je dan rekening houden met het feit dat je geen arbeid mag verrichten die banen verdringt. Dus de veaag of je stage kan lopen om werkervaring op te doen is wel mogelijk buiten school om maar dan zal je goed mieten kijken naar de verzekeringen voor jezelf en het bedrijf waar je stage loopt.
MarBet
6 jaar geleden
Ja hoor, alleen moet je wel goed afspraken maken met de organisatie waar je dit wilt doen. Je hebt namelijk niet een school achter je die kan bemiddelen. Ook moet je er niet vanuit gaan dat je de stage kunt gebruiken voor een opleiding. Daarvoor moet het voldoen aan bepaalde eisen en moet je opdrachten gemaakt hebben. Maar als het alleen gaat om het opdoen van ervaring, kun je zelf heel wat ondernemen in overleg met de organisatie waar je dit wilt doen. Mocht je een bijstandsuitkering hebben, dan zul je dit wel moeten overleggen met de gemeente, in dat geval kan het problemen opleveren.

Antwoorden (2)

Als jij een stageplaats kunt regelen die aan de voorwaarden voldoet, zal het wel goed zijn. Overleg met de decaan. of stagebegeleider of hoe zo iemand ook heet. Vaak zijn er te weinig stageplaatsen dus zal men blij zijn met een extra plaats.
6 jaar geleden
Echt buiten de school om kun je geen stage lopen. Een stageplaats moet aan allerlei eisen voldoen om te kunnen dienen als stageplaats: de stage moet van voldoende niveau zijn, relevant voor de opleiding die je volgt, er moet deskundige stagebegeleiding gegeven kunnen worden, er moet gelegenheid zijn om de opdrachten uit te voeren die de school opgeeft, enz. Van de stageadressen die bij de school bekend zijn, weet men dat het op deze punten "goed zit". Van andere niet. Als je zelf een stageadres in gedachten hebt, kun je dit tijdig voorleggen aan school. Vervolgens zal de school -als men daartoe bereid is- moeten onderzoeken of het aan alle criteria voldoet. (Bedenk: stage is een wezenlijk bestanddeel van de opleiding). Wil de school dit niet doen of voldoet het adres niet aan de criteria dan houdt het op. Maar voorleggen kun je de vraag altijd.
Computoon